شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس، جامعه جهانی خواهان برقراری آتش‌بس شد

با ادامه درگیری و‌ شدت گرفتن حملات میان اسرائیل و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی، تلاش‌های بین‌المللی به منظور فشار بر دو طرف برای توقف درگیری‌ها و‌ پذیرش آتش‌بس افزایش یافت.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت، در پیامی ویدیویی اعلام کرد که دولت او برای رسیدن به صلح و آرامش پایدار با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی گفت‌وگو می‌کند.

بایدن همچنین افزود که معتقد است فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به یک اندازه شایسته داشتن آرامش، امنیت، زندگی امن و بهره برابر از آزادی و دموکراسی هستند.

همزمان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آریکا، با وزیران خارجه عربستان سعودی، قطر و مصر برای کاهش تنش و دستیابی به آتش بس تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا، در تماس تلفنی با فیصل بن سلمان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، درباره آخرین تحولات فلسطین و منطقه تبادل نظر کرد. 

بلینکن همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با محمد بن عبدالرحمن ال ثانی، وزیر خارجه قطر، با توجه به جان باختن غیرنظامیان در درگیری‌های اخیر، درباره تلاش‌ها برای بازگشت آرامش به اسرائیل،‌ کرانه باختری و غزه تبادل نظر کرد.

او همکاری آمریکا و قطر را در زمینه پیشبرد صلح و امنیت در منطقه مورد توجه قرار داد و از اقدامات آن کشور در این زمینه قدردانی کرد.

غیر از این وزیر خارجه آمریکا با سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز درباره بالا گرفتن تنش‌ها و خشونت‌ها در اسرائیل، کرانه باختری و غزه گفت‌وگو کردند. بلینکن گفت که همه طرف‌ها باید به تنش‌ها پایان دهند و هرگونه خشونت را فورا متوقف کنند.

وزیر خارجه آمریکا، از تلاش‌های مصر برای پشتیبانی از پایان خشونت ها قدردانی کرد.

در این بین، وزیر خارجه آمریکا، هادی عمرو، دستیار خود در امور اسرائیل و فلسطین، را به اسرائیل فرستاد تا برای کاهش تنش در منطقه با مقام های آن کشور از جمله بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل دیدار کند.

از سوی دیگر،‌ شورای امنیت سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی روز یک‌شنبه، در روزی که جنگنده‌های اسرائیل شدیدترین عملیات خود را علیه غزه انجام دادند، در نشست‌های اضطراری جداگانه خواستار توقف فوری کشتار غیرنظامیان در این درگیری‌ها شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در آغاز نشست اضطراری شورای امنیت که به طور مجازی برگزار شد، وضعیت در غزه را هولناک خواند و از اسرائیل و فلسطین خواست فورا درگیری‌ها را متوقف کنند. گوترش بر تشدید تلاش‌ها و تماس با طرف‌های درگیر برای دستیابی به یک آتش‌بس فوری تاکید کرد.

در این نشست، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا تاکید کرد که دولت آمریکا از طریق کانال‌های دیپلماتیک بدون وقفه در حال تلاش برای توقف درگیری‌ها است.

او هشدار داد که بازگشت به درگیری‌های مسلحانه فقط راهکار دو کشوری را، که پیشتر بر سر آن توافق شده بود، از میان می‌برد و به شرایط را به درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان در دهه‌های گذشته باز می‌گرداند.

در پایان نشست شورای امنیت، نروژ،‌ چین و تونس در بیانیه‌ای مشترک نگرانی شدید خود را از وضعیت غزه و آمار کشته‌شدگان در این منطقه ابراز کردند و خواستار آتش بس فوری و احترام به قوانین بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان شدند.

این کشورها همچنین نسبت به تنش در بیت المقدس شرقی و درگیری‌ها در اطراف مسجد الاقصی ابراز نگرانی کرده و از همه طرف‌ها خواستند که برای کاهش تنش‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

نیکلاس دیویر، نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت نیز با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت غزه، پرتاب راکت از آن ناحیه به اسرائیل را به شدت محکوم کرد و اعلام کرد که باید این حملات به سرعت متوقف شود.

فرانسه در نشست شورای امنیت عنوان کرد که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، به گفت‌وگوهای خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رییس دولت خودگردان فلسطین، برای توقف درگیری‌ها ادامه می‌دهد.

در نشست سازمان کشورهای اسلامی نیز وزیران و نمایندگان این کشورها خواستار توقف حملات اسرائیل شدند که موجب کشته شدن غیرنظامیان در غزه شده است.

در این نشست مجازی، که به درخواست عربستان سعودی برگزار شد، ‌فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه این کشور اقدامات اسرائیل در «نقض فاحش حقوق فلسطینیان» و اخراج فلسطینیان ساکن بیت المقدس شرقی از خانه هایشان را محکوم کرد.

وزیر خارجه اردن نیز اسرائیل را متهم کرد که منطقه را به سمت بحران بیشتر سوق می‌دهد. برخی از حاضران از جمله نماینده ترکیه نیز از عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی چون بحرین و امارات متحده عربی با اسرائیل انتقاد کردند.

حمله جنگنده‌های اسرائیلی روز یک‌شنبه موجب کشته شدن ۴۲ نفر شد و مجموع جان‌باختگان از آغاز این درگیری ها را به دست کم ۱۸۸ نفر از جمله ۵۵ کودک در غزه رساند.

بر اثر حملات حماس نیز هشت نفر در اسرائیل از جمله یک کودک پنج ساله کشته شده‌اند.

ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More