شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هواپیمای اسرائیلی بر فراز سودان؛ نتانیاهو از گسترش روابط با کشورهای مسلمان خبر داد

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با اعلام این خبر که «اولین هواپیمای اسرائیلی از آسمان سودان پرواز کرد»، گفت: «در حال گسترش روابط با کشورهای عرب و مسلمان هستیم و فقط تعداد بسیار کمی از این کشورها با ما روابط محکم ندارند‌.»

نتانیاهو، روز دوشنبه ۲۷ بهمن، در صفحه توییتر خود نوشت: «حدود یک سال پیش به عمان رفتم و دو هفته پیش دیدار احساس‌برانگیزی با رئیس مجلس حکام سودان داشتم، یک کشور مسلمان و عرب‌زبان که با برگزاری کنفرانس خارطوم با به رسمیت شناختن اسرائیل و صلح با آن مخالفت کرده بود.»

دو هفته پیش، نخست‌وزیر اسرائیل با عبدالفتاح برهان، رییس شورای حکومت سودان در انتبه واقع در مرکز اوگاندا دیدار و به مدت دو ساعت گفت‌وگو کرد. این اولین دیدار یک نخست‌وزیر اسرائیل با یک رهبر سودان بود.

نتانیاهو با تاکید بر این که «اکنون ما از روند عادی‌سازی روابط با سودان سخن می‌گوئیم»، ادامه داد: «در پی این امر. دیروز اولین هواپیمای اسرائیلی از آسمان سودان پرواز کرد و زمان‌پرواز از اسرائیل به آمریکای جنوبی سه ساعت کاهش یافت. این فقط اتفاقاتی است که پنهان نیست. فقط ده درصد از این رویدادها پشت پرده نیست.»

نخست وزیر اسرائیل گفت: «تغییرات چشمگیری رخ می‌دهند زیرا اسرائیل یک قدرت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. ما به این کشورها می‌گوئیم: همکاری با اسرائیل به تامین آینده بهتر برای مردم شما کمک می‌کند.»

نتانیاهو همچنین درباره ایران تاکید کرد: «تامین امنیت مردم برای همه اهمیت دارد، و بزرگترین تهدید علیه امنیت کشورهای خاورمیانه و جهان، تلاش رژیم ایران برای دسترسی به سلاح هسته‌ای است. اسرائیل هرگز به رژیم ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت: «علاوه بر این به رژیم ایران اجازه نمی‌دهیم در حیاط خلوت ما در سوریه استقرار یابد. ما قاطعانه با آن مخالفت می‌کنیم. ما همه اقدامات ضروری برای جلوگیری از آن را انجام می‌دهیم و در این کار موفق هم‌ هستیم.»

او در پایان تاکید کرد: «ما با دشمنی می‌جنگیم که علنا خواهان نابودی اسرائیل است و واضح است که دست روی دست نمی‌گذاریم.»

این اظهارات نتانیاهو در حالی است که به تازگی سازمان ناظران حقوق بشر سوریه اعلام کرد که چهار نیروی سپاه پاسداران و سه سرباز سوری در حملات موشکی شبانه در نزدیکی دمشق کشته شدند. این حملات به اسرائیل نسبت داده شده اما ارتش اسرائیل هنوز رسما درباره آن اظهار نظر نکرده است.

از ابتدای جنگ داخلی سوریه در مارس ۲۰۱۱ تاکنون، اسرائیل بارها حملاتی را علیه ارتش سوریه، مواضع نیروهای جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان و انبارهای اسلحه سپاه پاسداران در خاک سوریه انجام داده است.

اسرائیل اعلام کرده اجازه نمی‌دهد ایران حضور نظامی‌اش را در سوریه تثبیت کند و این کشور را تبدیل به ویتنام برای نیروهای جمهوری اسلامی خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More