شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش دولت بریتانیا به تحقیقات درباره مصاحبه بی‌بی‌سی با دایانا: انفعال، گزینه دولت‌ نیست

 

رابرت باکلند، وزیر دادگستری بریتانیا، اعلام کرد انفعال در برابر عملکرد شبکه بی‌بی‌سی که با بودجه دولتی اداره می‌شود، گزینه‌ای برای دولت لندن نیست.

این اظهارات، واکنش وزیر دادگستری بریتانیا به افشاگری‌های اخیر درباره شیوه انجام مصاحبه بی‌بی‌سی با پرنسس دایانا در سال ۱۹۹۵ است.

در آن سال، دایانا همسر سابق شاهزاده چارلز در برنامه پانورامای بی‌بی‌سی شرکت کرد و در آن از تلاش‌های کامیلا پارکر بولز، همسر دوم و کنونی شاهزاده چارلز برای خراب کردن زندگی زناشویی خود سخن گفت.

دایانا تاکید کرد در ازدواجش «سه نفر حضور دارند». او همچنین گفت که از بیماری پرخوری عصبی رنج می‌برده است.

 

 

این مصاحبه ۲۳ میلیون بیننده داشت و پیامدهای وخیمی پیدا کرد. یک سال پس از آن، چارلز و دایانا در سال ۱۹۹۶ از هم جدا شدند و دایانا پس از آن در یک تصادف رانندگی در پاریس کشته شد.

بیش از ۲۵ سال پس از این مصاحبه جنجالی، گزارشی مستقل که روز پنج‌شنبه منتشر شد، روش‌های «فریبکارانه» خبرنگار بی‌بی‌سی برای انجام این مصاحبه را محکوم کرد.

در این گزارش تحقیقی که به سرپرستی جان دایسون، قاضی پیشین انجام شد، مشخص شد که مارتین بشیر، خبرنگار بی‌بی‌سی از مدارک جعلی بانکی برای فراهم کردن فرصت مصاحبه با پرنسس دایانا استفاده کرده است.

در این گزارش آمده است: «آقای بشیر با رفتار فریبنده خود، موفق به تشکیل جلسه‌ای شد که به مصاحبه منجر شد.»

همچنین بر اساس این تحقیقات، شیوه بشیر «نقض جدی» قوانین تحریریه این رسانه دولتی بوده و بی‌بی‌سی «به طور وحشتناکی» ناتوان از تحقیق درباره اقدامات این خبرنگار بوده است.

اشاره این گزارش به تحقیقات داخلی بی‌بی‌سی در سال ۱۹۹۶ درباره این مصاحبه است.

پس از انتشار گزارش دایسون، تیم داوی مدیرکل بی‌بی‌سی با پذیرش نتایج این تحقیقات، عذرخواهی کرد.

رابرت باکلند، وزیر دادگستری بریتانیا روز جمعه به رادیو تایمز بریتانیا گفت: «با توجه به ماهیت خیلی جدی آنچه که لرد دایسون به آن دست یافته، انفعال به نظر من گزینه‌ای در این مورد نیست.»

گزارش درباره عملکرد بی‌بی‌سی پس از آن صورت گرفت که چارلز اسپنسر، برادر دایانا اعلام کرده بود که مارتین بشیر صورت حساب‌های جعلی را به او نشان داده بود تا ثابت کند سرویس‌های امنیتی بریتانیا به دو نفر در دربار این کشور پول پرداخت کرده‌اند تا از خواهرش جاسوسی کنند.

به گفته اسپنسر، این مدارک جعلی موجب شد که او بشیر را به دایانا معرفی کند.

مصاحبه با دایانا گرچه سرانجام خوبی برای او نداشت، اما موجب ارتقاء شغلی بشیر شد.

او که اکنون ۵۸ ساله است و به تازگی از بی‌بی‌سی خارج شده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این کار احمقانه بود و اقدامی که عمیقا از آن پشیمانم.»

با این حال، بشیر تاکید کرد این صورت‌حساب‌ها نقشی تعیین‌کننده در «انتخاب شخصی» دایانا برای پاسخ دادن به پرسش‌های او نداشته است.

اما شاهزاده ویلیام، پسر ارشد دایانا و چارلز اعلام کرده که او عمیقا معتقد است این مصاحبه مادرش «دیگر هیچ مشروعیتی ندارد و نباید بازپخش شود.»

هری، برادر کوچک او نیز «رفتار» بی‌بی‌سی را محکوم کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More