شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا: چین احتمالا از آبان ۹۸ از شیوع کرونا خبر داشت

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت چین در آبان یا آذر سال ۹۸ از شیوع کرونا در این کشور باخبر بوده اما در اعلام این خبر به سازمان بهداشت جهانی تاخیر زیادی انجام داده و همین امر باعث شیوع جهانی این بیماری شده است.

پمپئو  با تاکید اینکه چین احتمالا در ماه نوامبر و مطمئنا از اواسط دسامبر سال گذشته [برابر با آبان و آذر ۹۸] از شیوع کرونا با خبر بوده است اما این موضوع را به هیچ‌جا، از جمله سازمان بهداشت جهانی، گزارش نکرده است. گفت: «آمریکا هنوز از چین اطلاعات بیشتری می‌خواهد و از جمله خواستار دریافت نمونه از نوع اصلی ویروس کرونایی است که برای اولین بار در ووهان چین گزارش شده است.»

مایک پمپئو گفت: «مساله شفافیت در اطلاع‌رسانی از نظر تاریخی مهم است تا بدانیم در ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه (معادل آبان، آذر و دی) چه اتفاقی افتاده و در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد.»

او افزود: «این مساله بر زندگی افراد زیادی در آمریکا و سراسر جهان تاثیر دارد.»

چین در ابتدای شیوع کرونا اطلاعات مربوط را نزد خود نگه داشت و کسانی را که در این مورد افشاگری می‌کردند، بازداشت کرد. اولین باری که چین در مورد شیوع این بیماری گزارش داد دهم دی ماه سال گذشته بود.

سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار در ۱۴ دی ماه از وقوع کرونا در چین خبر داد و یک روز بعد اطلاعات جزئی را در اختیار همه کشورهای عضو قرار داد.

دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، به دلیل آنچه اطلاع رسانی دیرهنگام و نادرست درباره شیوع کرونا می‌خواند به شدت از چین و سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرده است و عنوان می‌کند که درصورت اطلاع رسانی زودتر افراد بسیار کمتری در اثر این بیماری کشته می‌شدند. ترامپ به همین دلیل دستور داده است که بودجه سازمان بهداشت جهانی قطع شود.  

در عین حال، منتقدان ترامپ می‌گویند انتقادات وی به سازمان بهداشت جهانی با هدف انحراف افکار عمومی نسبت به عملکرد ضعیف دولت او در واکنش به شیوع کرونا است.

پمپئو پیش از این احتمال تولید ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین را مردود نداشته بود.

مقامات چینی این فرضیه را رد کردند و می‌گویند این ویروس از یک بازار فروش گوشت حیوانات وحشی به انسان منتقل شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More