شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پشت پرده‌ی دیدار المالکی از مسکو

 

خبرگزاری میدل ایست آی (Middle East Eye) امروز سه‌شنبه 10 مرداد در تحلیلی پیرامون سفر اخیر نوری المالکی معاون نخست‌وزیر عراق به روسیه می‌نویسد المالکی به دنبال پشتیبانی مسکو از تلاش خود برای رسیدن دوباره به قدرت در عراق است.

در این تحلیل آمده است: «دیدار هفته گذشته المالکی از مسکو و سنت پیتزبورگ تجدید روابط سنّتی میان روسیه و عراق را دوباره مطرح کرده است. این روابط برای سال‌های متمادی در زیر سایه روابط روسیه با سوریه و ایران قرار گرفته بود.

المالکی در سال 2012 در مقام نخست‌وزیر عراق از روسیه دیدار کرده بود. با این حال در سفر اخیر خود مورد استقبال غیرمعمولی از بالاترین سطوح مقامات روسی قرار گرفت که نشانه علاقه مسکو به تجدید روابط سنّتی خود با این کشور عرب است. وی پس از دیدار با سرگئی لاوروف  وزیر امور خارجه روسیه و مسئولان رده بالای وزارت خارجه و پارلمان‌های روسیه به دیدار پوتین در پایتخت دوم روسیه سنت پیتزبورگ رفت.

روابط گسترده نظامی- سیاسی روسیه و عراق در دوران جنگ سرد پس از سقوط کمونیسم در شوروی سابق شدیداً رو به کاهش رفت و با پایان حکومت صدام حسین نیز محدودتر شد.»

این گزارش می‌افزاید: «دیدار مالکی از روسیه همچنین بیانگر نقش روزافزون مسکو در معادلات خاورمیانه می‌باشد. وی مشخصاً به والنتینا ماتوینکو (Valentina Matviyenko) ریاست شورای فدراسیون کشورهای روسیه گفته است که عراق خواهان گسترش روابط همه‌جانبه خود با مسکو می‌باشد.

مالکی اضافه کرده است: «ما مایل هستیم که حضور نمایان‌تری از روسیه در زمینه‌های سیاسی و نظامی در کشور عراق ببینیم. یک چنین حضوری در توازن قوا در خاورمیانه مؤثر خواهد بود و نیازهای ملت‌های منطقه را برطرف خواهد کرد.»

میدل ایست آی می‌افزاید: «اگرچه در ظاهر سخنان مالکی ابراز دوستی میان عراق و روسیه می‌باشد، اما در پشت این موضع‌گیری‌ها وی جاه‌طلبی‌های سیاسی خود برای رسیدن دوباره به مقام نخست‌وزیری در انتخابات سال آینده عراق را دنبال می‌کند.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More