شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: از تماس تلفنی رهبران ایران استقبال می‌کنیم

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید: به رغم فعالیت‌های تهدیدآمیز ایران علیه منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه، دولت آن کشور آماده مذاکره با جمهوری اسلامی است.

پمپئو روز شنبه ۲۲ اردیبهشت، در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از «تماس تلفنی» از سوی رهبران ایران برای گفتگو «استقبال» می‌کند.

او اضافه کرد آمریکا «به دنبال راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز دیپلماتیک» در مورد مسائل مورد مناقشه بین دو کشور است و «این کاملا کار منطقی است».

پمپئو ضمن تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست گفت: «ما دچار اشتباه محاسباتی نخواهیم شد. هدفمان جنگ نیست، هدفمان تغییر در رفتار رهبران ایران است.»

یک روز قبل از اظهارات پمپئو، ترامپ گفت همچنان منتظر است رهبران جمهوری اسلامی به او «زنگ بزنند» تا در باره مسائل فیمابین و خصوصا رسیدن به یک توافق جدید هسته‌ای مذاکره کنند.

در همین حال، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع موثق گفته بود دولت ترامپ شماره تماس را در اختیار سفارت سویسس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا قرار داده تا مقام‌های جمهوری اسلامی در صورت تمایل شماره را گرفته و تماس بگیرند.

در پاسخ به اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، گفت: «اگر نیاز شود آنها شماره ما را دارند.»

او اضافه کرد: «برای خروج از شرایط دشوار و بحرانی که ترامپ برای خود و آمریکا ایجاد کرده است، نیازی به میانجی یا شماره تلفن نیست.»

ترامپ در اردیبهشت سال پیش از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های لغوشده را مجددا برقرار کرد.

مقام‌های ایران گفته‌اند دولت ترامپ برای اثبات حسن نیت خود از مذاکره باید ابتدا به توافق برجام بازگردد.

عراقچی گفت: «واشنگتن باید سیاست و رفتار خود را تصحیح کند؛ تمام دنیا به سیاست‌های غلط کاخ سفید و اشتباه آن‌ها در خروج از برجام و خطایشان در تحریم ایران اذعان کرده و سیاست فشار حداکثری آمریکا را اشتباه می‌دانند. ایالات متحده باید در رفتار و سیاست خود تجدید‌نظر کند تا بتواند از این بحران خود‌ساخته و وضعیت تنش‌آمیز فعلی خارج شوند.»

پمپئو همچنین گفت هدف تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران رهبران کشورند و نه مردم عادی.

او توضیح داد: «این تحریم‌ها با هدف واداشتن رهبران ایران به تغییر رفتار اعمال شده‌اند. رک و پوست‌کنده بگم! رهبران ایران متوجه هزینه‌های تحمیلی شده‌اند.»

او حکومت ایران را «رژیمی دزدسالار» توصیف کرد که «میلیاردها دلار را دزدیده و پول مردم ایران را صرف جنگ‌های نیابتی در سراسر جهان می‌کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اعزام ادوات نظامی را به خلیج فارس در روزهای اخیر گفت: «رئیس‌جمهوری می‌خواست مطمئن باشد که در صورت هر اتفاقی ما آمادگی لازم را برای پاسخ متناسب داشته باشیم.»

او ضمن هشدار نسبت به اینکه در صورت «تصمیم بد از طرف ایران» گزینه‌های دولت آمریکا آماده است، گفت: «هر گونه حمله به منافع آمریکا از سوی نیروهای تحت رهبری ایران، خواه از طرف نیروهای خود ایران باشد خواه از طرف نهادهای تحت کنترل ایران، ما طرف مقابل را مسئول می‌دانیم. رییس‌جمهور ترامپ در این باره صریح بوده است: پاسخ ما متناسب خواهد بود.»

او مشخصا از کشورهای عراق، افغانستان و یمن به‌عنوان نقاطی نام برد که آمریکا در آنجا منافع دارد و گفت ایران به دنبال «بی‌ثبات‌سازی» منطقه خاورمیانه است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More