شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو در اسرائیل: توان امارات را برای مقابله با تهدید ایران افزایش می‌دهیم

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر تعهد این کشور به «برتری کیفی نظامی اسرائیل در خاورمیانه»، اعلام کرد که واشینگتن در پی افزایش توان نظامی امارات متحده عربی برای مقابله با تهدید رژیم ایران است.

پمپئو دوشنبه سوم شهریور، در سفر به اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور در بیت‌المقدس دیدار کرد.

او در پایان این دیدار با تاکید بر این که «آمریکا تعهد دارد برتری کیفی نظامی اسرائیل در خاورمیانه حفظ شود»، به دو دهه همکاری نظامی و امنیتی آمریکا و امارات متحده عربی نیز اشاره کرد.

پمپئو گفت: «ما می‌خواهیم به آنان [امارات متحده عربی] تجهیزاتی را ارائه کنیم که آنان برای محافظت مردم خود از تهدید مشترکی که رژیم ایران است، به آنها نیاز دارند.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که سفر او به اسرائیل و سپس امارات متحده عربی، تبریک به رهبران این کشورها برای توافق عادی‌سازی روابط میان دو کشور است که «همان وعده‌ای است که ترامپ داده بود: منطقه‌ای باثبات‌تر.»

او همچنین نسبت به عادی‌سازی روابط «دیگر کشورهای عربی» با اسرائیل ابراز خوشبینی کرد.

پمپئو درباره ایران نیز گفت: «ترامپ تأکید کرده که رژیم ایران نه تنها به سلاح اتمی دست نخواهد یافت، بلکه به تسلیحات پیشرفته هم دست نخواهد یافت. تسلیحاتی که اگر به آن دست یابد، نه تنها کشورهای خاورمیانه، بلکه اروپا را هم تهدید می‌کند.»

همچنین نتانیاهو در پایان دیدارش با وزیر خارجه آمریکا به دو رخداد مهمی که از ملاقات قبلی پمپئو در هفته‌های اخیر تا سفر تازه او روی داده، اشاره کرد و گفت که این دو رویداد «ایستادگی شما در برابر ایران و آغاز روند مکانیسم ماشه» بوده است.

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به موضع این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما از همان اول گفته بودیم که برجام توافق فاجعه‌باری است. بعد از برجام ایران اقدامات تروریستی خود را تشدید کرد.»

او ادامه داد: «این که می‌بینیم شورای امنیت جلوی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را گرفت، عصبانی‌کننده و عجیب است. این یعنی جمهوری اسلامی خواهد توانست تانک و موشک و جنگنده و انواع تسلیحات بخرد.»

نتانیاهو همچنین به دیدگاه مشترک اسرائیل با کشورهای عربی خاورمیانه درباره جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «من به دوستانمان، به ویژه دوستان اروپایی‌مان، توصیه می‌کنم که توجه داشته باشد وقتی اعراب و اسرائیل بر سر موضوعی توافق دارند، یعنی آن موضوع مهم است.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین توافق این کشور با امارات را «تحول مهم» و «آغاز دوره تاریخی جدید» خواند.

او با اشاره به همکاری‌های اقتصادی و فن‌آوری میان اسرائیل و امارات، تاکید کرد: «این اتحاد کشورهای میانه‌رو در برابر تندروها است.»

با این حال نتانیاهو بر این نکته تاکید کرد که توافق با امارات، شامل موافقت اسرائیل با فروش هیچ تسلیحاتی به امارات نمی‌شود.

از زمان اعلام توافق میان اسرائیل و امارات متحده عربی، که با حمایت آمریکا صورت گرفت، اسرائیل نگران فروش احتمالی جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی به امارات است.

امارات پیشتر سفارش خرید شصت فروند جنگنده میراژ ۲۰۰۰ را که یک جنگنده چندمنظوره است، به آمریکا ارایه داده، اما روزنامه نیویورک تایمز از احتمال فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به امارات نیز خبر داده است.

اسرائیل به طور کلی مخالف فروش اف-۳۵ به هر کشور خاورمیانه، از جمله اردن و مصر است که با آنها قرارداد صلح امضا کرده است.

وزیر خارجه آمریکا قرار است در این سفر دوره‌ای پنج‌روزه، پس از اسرائیل، به سودان، بحرین و امارات متحده عربی برود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More