شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: معترضان عراقی باید بتوانند بدون رویارویی با خشونت تظاهرات کنند

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ضمن محکوم کردن خشونت‌ها در عراق، خواستار برگزاری تظاهرات در این کشور بدون قرار گرفتن معترضان در معرض مرگ و خشونت شد.

پمپئو، در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما به شدت خشونت در نجف را محکوم می‌کنیم. تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو باید بتوانند برای تشکیل یک دولت رها از هرگونه نفوذ ایران، بدون مواجهه شدن با مرگ و خشونت تظاهرات کنند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه از دولت عراق خواست که عاملان کشتار معترضان عراقی را به دست عدالت بسپارد.

روز پنج‌شنبه معترضان عراقی اجساد هفت نفر از کشته‌شدگان تظاهرات اخیر در نجف را به خاک سپردند.

این افراد در حمله هواداران مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، به معترضان ضددولتی کشته شدند.

مقتدی صدر قبلا از اعتراض‌ها عراق پشتیبانی می‌کرد، اما از زمانی که از محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق حمایت کرد، هواداران او  که به «کلاه آبی‌ها» معروفند با تظاهرات‌کنندگان ضددولتی درگیر شده‌اند. 

روز دوشنبه نیز یک نفر در این درگیری‌ها در شهر الحله در جنوب بغداد کشته شد. پلیس عراق متهم است که مقابل خشونت هواداران صدر نمی‌ایستد.

خبرگزاری رویترز نوشته از زمانی که مقتدی صدر حمایتش از معترضان عراقی را قطع کرده، آنها بر حمایت آیت‌الله علی سیستانی از خود تکیه کرده‌اند.

مهدی عبدالزهرا، یک معترض ضددولتی سی ساله عراقی به رویترز گفت: «آیت‌الله سیستانی تنها کسی است که می‌تواند به ما کمک کند.»

در حالی که قرار است پیام هفتگی سیستانی در نماز جمعه کربلا قرائت شود، او ادامه داد: «او باید خواستار برگزاری تظاهرات یک میلیون نفری علیه دولت شود. این آخرین بخت است.»

با این حال، یک معترض دیگر با ابراز ناامیدی در این زمینه، به رویترز گفت: «نمازجمعه‌های بسیاری درباره این مساله بوده، اما متاسفانه هیچ چیز درست نشده، انگار کسی گوش نمی‌دهد.»

آیت‌الله سیستانی تاکنون بارها خواستار پایان دادن به خشونت و برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شده است.

با وجود انتخاب نخست وزیر جدید، بحران سیاسی در عراق همچنان ادامه دارد و قرار است کمتر از یک ماه دیگر علاوی اعضای دولت جدید را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More