شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشروی کرونا در خاورمیانه، نگرانی منطقه‌ای از شتاب شیوع در ایران

با گسترش شیوع و ابتلا به ویروس کرونا در ایران، این ویروس در کشورهای خاورمیانه نیز در حال گسترش است، تا جایی که آخرین آمار اعلام شده نشان می‌دهد که تنها در روز دوشنبه در کویت سه مورد، عمان دو مورد و بحرین و عراق هر کدام یک مورد از موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند.

این در حالی است که بعد از شناسایی دو نفر مبتلا به کرونا در بحرین، خبرگزاری رسمی این کشور نوشت که کرونا از طریق یک شهروند ایرانی به این کشور وارد شده است. کویت، امارات متحده عربی، عمان و عراق نیز گزارش داده‌اند که در بین افراد شناسایی شده مبتلا به کرونا در این کشورها شهروندان ایران یا افرادی وجود دارند که به تازگی از ایران بازگشته‌اند تا آنجا که برخی از ایران به عنوان یکی از چند کانون ثانویه شیوع ویروس کرونا نام برده‌اند.

پیشتر نیز مقام‌های بهداشتی در ایالت بریتیش کلمبیا، در غرب کانادا، اعلام کرده بودند یک زن ۳۰ ساله که به تازگی از ایران به کانادا آمده است، ششمین فردی است که در این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده است و به گفته مقام‌های کانادایی، این زن در خانه خود تحت مراقبت و درمان است و بستگان او نیز در قرنطینه قرار گرفتند.

نگرانی از گسترش آمار مبتلایان و تلفات کرونا در ایران و سرایت آن به کشورهای منطقه در کمتر از یک هفته پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در این کشور، به گونه‌ای افزایش یافت که برخی از شرکت‌های هواپیمای از جمله ترکیه، عراق و کویت پروازهای خود را تا اطلاع ثانوی به ایران به متوقف کردند. از سوی دیگر برخی از کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، ارمنستان و پاکستان مرزهای خود را با ایران بسته‌اند.

با گسترش شیوع کرونا، کشورهای مختلف از جمله کشورهای خاورمیانه خود را بیش از پیش برای مقابله با احتمال شیوع جهانی کرونا آماده می‌کنند.

رییس سازمان بهداشت جهانی، تدروس ادهانوم، روز دوشنبه گفت، مقامات این سازمان در حال آماده شدن برای اعلام احتمالی شیوع جهانی کرونا هستند.

از سوی دیگر، در چین نیز آمار کرونا در حال رشد است. طبق آخرین آمار منتشر شده، ۴۰۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در چین یافت شده است. همچنین تا پایان یک‌شنبه ۱۵۰ مرگ جدید در اثر کرونا در چین به ثبت رسیده است. بدین ترتیب، تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور ۷۷ هزار و ۱۵۰ نفر و میزان تلفات آن، به دو هزار و  ۵۹۲ رسیده است.

این وضعیت مقامات چین را بر آن داشته که برگزاری کنگره ملی خلق را که بزرگترین مراسم سیاسی این کشور است به تعویق بیاندازند.

در کره جنوبی، افزایش تعداد مبتلایان به ۸۹۳ نفر باعث شده تا ایالات متحده بالاترین سطح هشدار را نسبت به سفر به این کشور اعلام کند. همچنین واشنگتن و سئول در حال بررسی کاهش تمرینات مشترک هستند. گزارش‌ها حاکی است دست‌کم ۱۳ نفر در ارتش کره به کرونا مبتلا شده‌اند.

اگرچه کرونا باعث بی‌ثباتی بازارهای جهانی شده، دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه اعلام کرد که کرونا در کشورش تحت کنترل است و بازارهای بورس هم «بسیار خوب» به نظر می رسند. در همین روز، ۱۸ نفر دیگر به مبتلایان کرونا در آمریکا اضافه شدند و شمار بیماران این ویروس در ایالات متحده به ۵۳ نفر رسید.  

در خارج از قاره آسیا نیز، ایتالیا با ۲۲۹ مورد ابتلا و هفت مورد مرگ، بیش از سایر کشورها با بحران کرونا درگیر است. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More