شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاخ سفید تایید کرد طالبان بخش قابل توجهی از تجهیزات نظامی آمریکا را در اختیار گرفته است

در حالی که عملکرد دولت جو بایدن در خروج نظامی آمریکا از افغانستان با انتقادات گسترده‌ای همراه شده است، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که طالبان پس از سلطه بر افغانستان بخشی قابل توجهی از تجهیزات نظامی آمریکا در این کشور را در اختیار خود درآورده است.

سالیوان در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت هنوز تعداد دقیق این تجهیزات مشخص نیست، اما به نظر نمی‌رسد طالبان قصد پس دادن آنها را داشته باشد.

سالیوان همچنین خاطرنشان کرد که جو بایدن از زمان سقوط کابل به دست طالبان، با هیچ یک از رهبران جهان گفت‌وگو نکرده است.

او با اشاره به اینکه آمریکا در مورد زمانبندی تخلیه با طالبان در حال مذاکره است گفت که این گروه وعده انتقال امن غیرنظامیان به فرودگاه کابل را داده است.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود از احتمال تداوم حضور دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان خبر داد و گفت که اگر بعد از ۳۱ اوت، ۹ شهریور، شرایط امن بود، ایالات متحده ممکن است به حضور دیپلماتیک خود در این کشور ادامه دهد.

در همین حال، یک مقام آمریکایی به بلومبرگ گفت که ایالات متحده حدود ۹ و نیم میلیارد دلار از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان را بلوکه و ارسال پول نقد به این کشور را متوقف کرده است تا از دسترسی طالبان به این منابع جلوگیری شود.

جو بایدن نیز در تماسی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، تحولات افغانستان را بررسی کردند. دو طرف توافق کردند هفته آینده برای رسیدن به یک رویکرد مشترک درباره وضعیت افغانستان، نشست سران گروه هفت را برگزار کنند.

سقوط دولت افغانستان به دست طالبان در حالی اتفاق می‌افتد که به گزارش نیویورک تایمز، نهاد‌‌های اطلاعاتی آمریکا به جو بایدن هشدار داده بودند اگر ادامه خروج به همان روند صورت گیرد، ارتش این کشور سقوط خواهد کرد. با این حال بایدن و مشاورانش در مجامع عمومی می‌گفتند بعید است سقوط به این زودی رخ بدهد.

جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در حالی که مبارزه با القاعده در افغانستان موفقیت‌آمیز بود، اما روند تقویت کشور با وجود منابع عظیمی که به آن اختصاص داده شد، شکست خورد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که این اتحادیه باید با طالبان در ارتباط باشد تا بتواند زمینه حمایت از مردم افغانستان را فراهم کند حتی اگر آنها را به عنوان حاکمان قانونی افغانستان به رسمیت نشناسد.

در همین حال، کار خارج کردن شهروندان خارجی و آن دسته از مردم افغانستان که از نظر امنیتی در خطر هستند، در فرودگاه کابل ادامه دارد. هزاران نفر از شهروندان افغانستان که برای سفارت‌های خارجی کار می‌کردند برای گریختن از کشور امکان وارد شدن به فرودگاه کابل را ندارند، زیرا طالبان در ورودی‌های این فرودگاه ایست‌های بازرسی ایجاد کرده و مردمی را که قصد وارد شدن به فرودگاه دارند شلاق و کتک می‌زنند.

آریانا سعید، ستاره پاپ افغانستان، با انتشار تصویری از خود در هواپیمای نظامی آمریکا که روز دوشنبه شماری از پناهجویان را از کابل خارج کرد، اعلام کرد از افغانستان خارج شده و به دوحه رسیده است. او نوشت: «من گفته بودم آخرین سربازی خواهم بود که مادر وطنم را ترک کنم و دقیق همین طور شد.»

فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در بازدید از فرودگاه کابل، تاکید کرد که در حال حاضر این فرودگاه امن است. او به دیدار خود با رهبران ارشد طالبان در دوحه قطر اشاره کرد و افزود که حفاظت از غیرنظامیان و شرکایمان در افغانستان یک اولویت اصلی ایالات متحده است.

یک مقام کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که ارتش آمریکا روز سه‌شنبه حدود یک هزار و ۱۰۰ شهروند آمریکایی را با ۱۳ پرواز از افغانستان خارج کرد. به گفته این مقام، آمریکا تاکنون سه هزار و ۲۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده است و حدود دو هزار پناهجوی افغان به آمریکا منتقل شده‌اند.

از سوی دیگر، یک فرمانده ارشد نظامی بریتانیا به تایمز گفت از آنجا که طالبان مسئولیت امنیت افغانستان را بر عهده دارد، ممکن است نیروهای بریتانیایی پیش از تخلیه کامل، مجبور به ترک کابل شوند. بریتانیا باید طی روزهای آینده سه هزار شهروند بریتانیایی و سه هزار شهروند افغان را از افغانستان خارج کند.

پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا، با اشاره به طرح جدید این کشور برای پذیرش ۲۰ هزار شهروند افغانستان، گفت که اطمینان می‌دهد بریتانیا تمام تلاش خود را برای حمایت از شهروندان آسیب‌پذیر افغان انجام می‌دهد تا آنها بتوانند زندگی جدیدی را در بریتانیا و به دور از ظلم و ستم آغاز کنند

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More