شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کردهای سوریه: بمباران توپخانه‌های ترکیه را متوقف کنید

 

حزب «اتحاد دموکراتیک سوریه»، روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه از قدرت‌های جهانی خواست تا جهت توقف بمباران ترکیه در منطقه‌ی عفرین در شمال غربی سوریه، اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حزب که قدرتمندترین حزب کرد در سوریه است، در بیانیه‌ای نوشت: «ما از جامعه‌ی جهانی می‌خواهیم تا به مسؤولیت خود درقبال بیش‌از یک‌میلیون شهروند در عفرین، عمل کنند».

این بیانیه هم‌چنین ترکیه را «بزرگترین خطر برای هرگونه برون‌رفت از بحران» سوریه خواند. در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: « «عفرین تنها نیست؛ همه‌ی شمال و شرق سوریه با ماست».

روز سه‌شنبه نیز، سیپان حمو (Sipan Hemo)، فرمانده «یگان‌های مدافع خلق»، تهدید کرده بود که نیرو‌هایش، «منطقه را از وجود ترکیه پاک‌سازی خواهند کرد».

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را گروهی تروریستی می‌خواند. این نیروهای عمدتاً کرد، هم‌پیمان اصلی آمریکا در سوریه به‌شمار می‌روند و در مبارزه با داعش، همکاری‌های تنگاتنگی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حمو که در گفت‌وگو با خبرگزاری کردزبان فرات سخن می‌گفت، تأکید کرد: «همان‌گونه که منطقه را از وجود داعش پاکسازی کردیم، آن را از وجود بلایای اردوغان هم پاک خواهیم کرد».

این صحبت‌ها تنها چند ساعت پس از سخنرانی رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه منتشر شد که در آن گفته بود: «به‌زودی از شر تروریست‌ها در سوریه خلاص خواهیم شد. برای این کار، از منبج و عفرین شروع خواهیم کرد».

عفرین که در شمال غربی سوریه واقع شده‌است، تحت کنترل نیروهای کرد سوری قرار دارد و در روزهای اخیر، هدف بمباران توپخانه‌ی ترکیه بوده است.

روز سه‌شنبه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که ارتش ترکیه، تانک‌های خود را در مرز با سوریه در نزدیکی عفرین، مستقر کرده است.

پس از آن‌که آمریکا در روز یک‌شنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد که قصد دارد نیرویی ۳۰هزار نفره متشکل‌از شبه‌نظامیان محلی در مرز سوریه با ترکیه تشکیل دهد، ترکیه به‌شدت واکنش نشان داد. اردوغان در واکنش به این خبر، گفت که این نیرو را در نطفه خفه خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More