شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته‌شدن ایرانیان در سوریه، نشانه‌ای از ابعاد «دخالت‌های منطقه‌ای» آن‌ها

 

وب‌سایت خبری - تحلیلی آمریکایی برایت‌بارت در گزارشی می‌نویسد که کشته‌شدن چندین ایرانی در حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه در روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، بیانگر ابعاد دخالت رژیم ایران در سایر کشورهای خاورمیانه است.

براساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین‌ماه منتشر شده، اکنون مشخص شده است که این حمله موشکی توسط اسراییلی‌ها و با آگاهی آمریکا صورت گرفته و جالب‌تر آن‌که روسیه اعتراض کرده که چرا پیشاپیش از انجام این عملیات آگاهی نداشته است.

برایت‌بارت می‌نویسد:

اسرائیل معمولاً از توضیح درمورد عملیات نظامی خود خودداری می‌کند؛ اما این‌بار، وزارت خارجه این کشور در توجیه عملیات روز دوشنبه علیه پایگاه هوایی تی۴، آن را واکنشی به «جنایت علیه بشریت رژیم اسد» در بمباران شیمیایی مواضع مخالفان حکومت در منطقه دوما عنوان کرده است.

اکنون بار دیگر با حوادث چند روز گذشته، در ایران موضوع حضور گسترده «مستشاران نظامی» آن کشور در سوریه، در صدر اخبار قرار گرفته است و برخلاف گزارش‌های جاری، کشته‌شدگان ایرانی در حمله دیروز اسرائیل، بسیار بیشتر از تعداد اعلام‌شده است.

رامی عبدالرحمان، رییس سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، می‌گوید اغلب نفری که در حمله دیروز کشته شدند، ایرانی‌اند.

مشخص نیست که چرا اسرائیل این پایگاه هوایی را برای حمله انتخاب کرده است و در زمان حمله، در این پایگاه چه می‌گذشته است؛ زیرا اسرائیل معمولاً در گذشته تنها پایگاه‌هایی را در سوریه مورد هدف قرار می‌داده که محل نگهداری مهمات بوده‌اند؛ ولی در حمله روز دوشنبه، بسیاری از افراد ساکن این پایگاه کشته شده‌اند.

هم‌زمان دوشنبه شب، ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه هشدار داده است که «درصورت هرگونه تهدید علیه جان نیروهای نظامی روسیه که در سوریه مستقرند، مسکو دست به انجام عملیات تلافی‌جویانه علیه کشور متجاوز خواهد زد».

روزنامه واشنگتن‌پست هم روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، نوشته بود که غیر از ایرانی‌ها، نیروهای ارتش روسیه و شبه‌نظامیان لبنانی وابسته‌به حزب‌الله هم در این پایگاه هوایی سوریه حضور فعال داشته‌اند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More