شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشورهای غربی بر پاسخگو کردن بلاروس در قبال فرود اجباری هواپیمای مسافربری تاکید کردند

واکنش‌های بین‌المللی به اقدام بلاروس در رهگیری و فرود اجباری یک هواپیمای مسافربری برای دستگیری رامان پراتاسویچ، یکی از روزنامه‌نگاران مخالف السکاندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، ادامه دارد و کشورهای غربی تاکید کرده‌اند که میسنک را در قبال این اقدام‌ها پاسخگو خواهند کرد.

جو بایدن روز دوشنبه در بیانیه‌ای فرود اجباری این هواپیما و دستگیری پراتاسویچ را محکوم و آن را «توهین مستقیم به عرف بین‌الملل» خواند.

بایدن با ابراز نگرانی از اظهارات پراتاسویچ در ویدیویی که پس از دستگیری او در تلگرام منتشر شده و در آن دستگیری خود را «کاملا منطبق با قانون» خوانده، ابراز «خشم» کرد و گفت به نظر می‌رسد پراتاسویچ تحت فشار این حرف‌ها را گفته است.  

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین از بلاروس خواست سریعا پراتاسویچ و صدها زندانی سیاسی دیگر را آزاد کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز در تماسی با سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان بلاروس، گفت: آمریکا در هماهنگی با اتحادیه اروپا و سایر متحدان و شرکای خود تلاش می‌کند تا «رژیم» الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، را پاسخگو کند.

سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در نشستی در بروکسل توافق کردند تحریم‌های بیشتری را علیه بلاروس اعمال کرده و حریم هوایی خود را به این کشور ببندند.

اتحادیه اروپا خواستار آزادی سریع پراتاسویچ شد و از سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی خواست درباره این اقدام بلاروس تحقیق و تفحص انجام دهد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در یک نشست پارلمان گفت که سخت است باور کرد که روسیه در فرود اجباری این هواپیمابه بلاروس کمک نکرده باشد، اما در حال حاضر شواهدی در این زمینه وجود ندارد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه لیتوانی اعلام کرد کاردار سفارت بلاروس در این کشور را احضار کرده تا به او اطلاع دهد تمامی دیپلمات‌های سفارت بلاروس باید در مدت ۴۸ ساعت لیتوانی را ترک کنند. لیتوانی همچنین سفیر و دیپلمات‌های خود در بلاروس را فراخوانده است.

دادستان کل لیتوانی پیشتر اعلام کرده بود که تروریستی بودن این اقدام دولت لوکاشنکو را بررسی می‌کند.

در این رویداد، که رییس کمیسیون اروپایی آن را هواپیماربایی خواند،‌ دولت بلاروس روز یک‌شنبه با به پرواز درآوردن یک جنگنده میگ ۲۹، این هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی ایرلندی رایان‌ایر را که از آتن راهی لیتوانی بود با تهدید به شلیک وادار به تغییر مسیر کرد. پس از فرود اجباری این هواپیما در مینسک، نیروهای امنیتی پراتاسویچ را بازداشت کردند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این روزنامه نگار در حالی‌که به بیرون هواپیما هدایت می‌شد می‌گفت که در بلاروس حکم اعدام در انتظارش خواهد بود.

رومن پراتاسویچ پارسال سردبیر کانال تلگرامی نکستا لایو بود که نقش مهمی در انتشار تصاویر و اخبار تظاهرات گسترده علیه مخالفان الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس داشت.

این روزنامه نگار ۲۶ ساله که اکنون برای یک کانال تلگرامی دیگر به نام بلامووا کار می‌کند،‌ در بلاروس به اتهاماتی از جمله اقدام افراط‌گرایانه، سازماندهی شورش و برانگیختن نفرت عمومی به دادگاه احضار شده است. او این اتهامات را رد کرده است.



 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More