شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یونایتدپرس اینترنشنال: عراق قربانی اختلافات ایران و آمریکا می‌شود

 

خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال(United Press International)، امروز، سه‌شنبه سوم مردادماه، در گزارشی در مورد اوضاع کشور عراق، می‌نویسد که تحولات اجتماعی و سیاسی این کشور، زیر سایه‌ی اختلافات ایران و آمریکا قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است: «اختلافات ایران با ایالات متحده‌ی آمریکا می‌تواند بر همه‌ی شئون اجتماعی و سیاسی عراق، کشوری که اکنون عملاً زیر نفوذ حکومت تهران درآمده است، اثر مستقیم و منفی بگذارد.

مجلس شورای اسلامی ایران، اخیراً به افزایش بودجه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شاخه‌ی قدس آن رأی داده است، که وظیفه‌ی خود را دخالت در امور کشورهای هم‌مرز با ایران و توسعه و ادامه‌ی آزمایش‌های موشک‌های بالستیک قرار داده است.

حضور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در امور نظامی عراق و سوریه دیگر امری روزمره شده است. ایران مدعی است که افزایش بودجه‌ی ۲۶۰میلیون دلاری برای سپاه قدس ازسوی مجلس و ادامه‌ی آزمایش‌های موشکی  برای 'مقابله با تروریست‌ها و فعالیت‌های خرابکارانه‌ی آمریکا در منطقه' است».

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم اضافه کرده است که «ایران با همه‌ی توان خود، در مقابل قدرت آمریکا ایستادگی خواهد کرد».

ایران در سوریه به‌دنبال پشتیبانی از نیروهایی است که مقابل آمریکا قرار دارند؛ اما در عراق، حکومت آن کشور، یک متحد واشنگتن به‌شمار می‌رود.

تیم آرانگو(Tim Arango)، مفسر نیویورک تایمز، می‌گوید: «نفوذ ایران در عراق، نه‌تنها گسترده، بلکه متنوع است؛ از حضور نظامی و اقتصادی گرفته، تا فرهنگی». با اینکه از سال ۲۰۰۳ تاکنون، دولت‌های مختلف آمریکا، سیاست‌های متفاوتی را نسبت‌به عراق دنبال کرده‌اند، تا جایی که به مردم این کشور بازمی‌گردد، اکثر آنها فکر می‌کنند آمریکا عراق را تحویل ایران داده است.

حکومت ایران به نوعی در امور داخلی عراق دخالت کرده است که هر شهروند عراقی که با حضور ایران در کشورش مخالفت می‌کند، با برچسب‌های «وابستگی به آمریکا و صهیونیسم» و شرکت در «توطئه علیه عراق» محکوم می‌شود.

حتی تلاش‌های ظاهری حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، برای زدودن چهره‌ی دولت خود از وابستگی به حکومت ایران، ازسوی تهران، به‌عنوان نوعی همکاری با واشنگتن تلقی می‌شود.

این تاکتیک رژیم ایران علیه هرگونه استقلال خواهی از سوی عراقی‌ها و گذاشتن نام "هواداری از آمریکا" بر آن، تضمین‌کننده‌ی ادامه‌ی نفوذ آن کشور در عراق و تسلط بر مردم آن است».

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More