شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام نیروی هوایی آمریکا: موشک پرتاب‌شده به‌سوی ریاض، ایرانی است

 

بالاترین مقام نیروی هوایی آمریکا در منطقه‌ی خاورمیانه می‌گوید موشک بالستیکی را که ازسوی حوثی‌های یمن به‌سوی ریاض، پایتخت عربستان‌سعودی پرتاب شده، ایران ساخته و «نشان‌های ایرانی» بر بقایای آن به چشم می‌خورد.

این سخنان ژنرال جفری ال. هاریگیان (Lt. Gen. Jeffrey L. Harrigian) که بر ستاد فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا در قطر نظارت دارد، به درگیری طولانی‌مدت در یمن، فقیرترین کشور عرب، ابعاد جهانی‌تری می‌بخشد.

عربستان سعودی مدت‌هاست که ایران را به دادن سلاح به شورشیان حوثی و متحدانشان، متهم می‌کند و از سوی دیگر، ایران نیز همواره این اتهام را رد کرده است.

پس از اظهارات هاریگیان، ریاض به‌سرعت با انتشار بیانیه‌ای، از اتهامات مطرح‌شده ازسوی این مقام ارشد نظامی آمریکایی حمایت کرد.  

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هاریگیان، روز جمعه ۱۹ آبان، در نشستی خبری که در دوبی، پیش از آغاز «نمایشگاه هوایی دوبی» برگزار شد، گفت: «برروی آن موشک‌ها، نشان‌های ایرانی وجود داشت و این برای من، یعنی که پرتاب موشک‌ها به ایران مرتبط بوده است».

هاریگیان افزود:«مقام‌های مسؤول، درحال بررسی چگونگی انتقال آن موشک به یمن هستند. این انتقال، در شرایطی اتفاق افتاده است که مرزهای هوایی و زمینی و همچنین بنادر یمن، در کنترل ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است».

تهران هنوز واکنشی نسبت‌به این اظهارات نشان نداده است.  

عربستان سعودی سیزدهم آبان‌ماه، اعلام کرد موشکی را که فرودگاه بین‌المللی ریاض را هدف گرفته بود، در نزدیکی آن فرودگاه، منهدم کرده است. درپی آن، وزارت خارجه‌ی ریاض، اعلام کرد که بازرسان با بررسی بقایای موشک، شواهدی را یافته‌اند که از «نقش ایران در ساخت آن‌ها» حکایت دارد. در بیانیه‌ی وزارت خارجه عربستان آمده بود که شواهد پیدا شده درپی پرتاب موشک در ۳۱ تیرماه سال جاری نیز مشابه با شواهد مربوط به بقایای موشک اخیر بوده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه نیز در روزهای گذشته، موشک پرتاب‌شده به‌سمت ریاض را «آشکارا» ایرانی دانست.   

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More