شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۸۵ درصد پناهجویان به کشورهای در حال توسعه پناه می‌برند

 

«مطالعه سالانه سازمان پناهندگی سازمان ملل» برخی باورهای رایج در مورد آوارگی اجباری و پناهجویی را به چالش کشیده است.

سازمان ملل در گزارشی در مورد بررسی موضوع پناهجویی در سال ۲۰۱۷ می‌نویسد، در پایان این سال ۶۸/۵ میلیون نفر در سراسر جهان (یعنی عددی که فقط ۱۲ میلیون کمتر از جمعیت ایران است) از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

مطابق این گزارش تعداد افرادی که در سال ۲۰۱۷ درخواست پناهندگی داده و منتظردریافت نتیجه هستند با ۳۰۰هزار افزایش در مقایسه با سال قبل به ۳/۱ میلیون نفر رسیده است.

این سند برخی باورهای رایج در مورد آوارگی اجباری و پناهجویی را به چالش می‌کشد و باورهای جدیدی جایگزین آنها می‌کند:

 

۱- پناهجویانی که در کشورهای در حال توسعه پناه گرفته‌اند

به عنوان نمونه بسیاری بر این تصورند که آوارگان جهان عمدتا در کشورهای شمال (کشورهای توسعه یافته و غربی) پناه داده شده‌اند. ولی این تصور درست نیست. در واقع ۸۵ درصد پناهجویان در کشورهای در حال توسعه جای داده شده‌اند؛ کشورهایی که برخی از آنها فقیرند و برای مراقبت از آوارگان از امکانات کافی برخوردار نیستند.

 

۲-  پناهنده‌هایی که در کشورهای همسایه جا داده‌ شده‌اند

چهار نفر از هرپنج پناهنده‌ای که کشور خود را ترک کرده در کشورهایی اسکان داده شده‌اند که در همسایگی کشور مبدا (کشور خودشان) قرار دارند. به طور مثال برخی پناهجویان سودان جنوبی در کمپ‌هایی در اتیوپی جا داده شده‌اند.

 

۳- پناهجویانی که در درون کشور خود آواره‌ شده‌اند

تقریبا دو سوم کسانی که در سال ۲۰۱۷ مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود شده‌اند آوارگانی هستند که کشور خود را ترک نکرده‌اند و در درون کشور خود جابجا شده‌اند. به عنوان نمونه بسیاری از فلسطینی‌هایی که در کمپ‌های آوارگان در داخل خود فلسطین زندگی می‌کنند در این زمره هستند. تعداد کل افراد آواره در داخل کشور خود در سال ۲۰۱۷، ۴۰ میلیون نفر اعلام شده است.

جنگ و درگیری همچنان دلیل اصلی پناهندگی در جهان است.  حدود ۵ میلیون نفراز مهاجران توانستند در سال ۲۰۱۷ به خانه‌های خود بازگردند که اکثر آن‌ها مربوط به آوارگی داخلی (آوارگی در درون مرزهای یک کشور) بوده است.

۴- پنج کشور صادر کننده پناهجو  

دو سوم پناهندگانی که کشور خود را ترک کرده‌اند از پنج کشور زیر هستند: سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سومالی. پایان جنگ و درگیری در هر یک از کشورها می‌تواند تعداد پناهندگان را کاهش و تصویر جهانی از مهاجرت اجباری را عوض کند.



۵- ترکیه و لبنان پذیرای بیشترین تعداد پناهندگان خارجی

تعداد کشورهایی که تعداد زیادی از مردم‌شان به عنوان پناهنده به سایر کشورها می‌گریزند در مقایسه با کشورهایی که تعداد زیادی پناهنده می‌پذیرند کم است. از نظر عددی ترکیه با جادادن ۳/۵ میلیون پناهنده، عمدتا سوری، بزرگترین میزبان پناهندگان در جهان است. با اینحال اگر نسبت تعداد کل پناهندگان به جمعیت را در نظر بگیریم، لبنان میزبان بزرگترین نرخ پناهندگان نسبت به جمعیت کشور است.

 

۶- کاهش میزان ایرانیان متقاضی پناهندگی در اروپا

گزارش دیگری که توسط «دفتر حمایت از پناهجویان اتحادیه اروپا» در مورد آمار پناهندگی در سال ۲۰۱۷ منتشر شده، حاکی از آن است که  شمار ایرانیان متقاضی پناهندگی در ۳۰ کشور اروپایی از ۴۲هزارنفر در سال ۲۰۱۶ به ۱۹ هزارنفر در سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا کرده است. مطابق این گزارش میزان تقاضا برای پناهندگی در کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ ، ۱/۳ میلیون مورد بود که با کاهش ۴۴ درصدی در سال ۲۰۱۷، به ۷۳۰ هزار درخواست رسیده است.

سه درصد متقاضیان دریافت حق پناهندگی در اتحادیه اروپا ،  نروژ و سوئیس ایرانی هستند.

 

بیستم ژوئن روزجهانی پناهجویان
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More