شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برای اولین بار در مریخ آب مایع کشف شد

 

 

ماهواره مارس اکسپرس (Mars Express) متعلق به سازمان فضایی اروپا، توانسته برای نخستین مرتبه یک دریاچه حاوی آب مایع به وسعت ۲۰ کیلومترمربع در قطب جنوب مریخ بیابد که زیر لایه‌هایی از یخ و خاک قرار گرفته است.

شواهد وجود آب در گذشته‌ی سیاره مریخ را در آثار باقیمانده از رودخانه و دریاچه‌ها بر سطح آن می‌توان مشاهده کرد.

در کنار آن، نمونه‌های سنگ و خاک که از مریخ به زمین آورده شده‌اند، مواد معدنی در خود دارند که تنها در حضور آب مایع می‌توانند شکل بگیرند.

ولی اقلیم مریخ در گذر تاریخ ۴.۶ میلیارد ساله‌اش تغییرات زیادی داشته، تا بدان‌جا که دیگر آب مایع در سطح این سیاره نمی‌توان یافت. به همین دلیل، تمرکز دانشمندان به لایه‌های زیرین سطح این سیاره معطوف شده است.

پیش‌تر، سازمان فضایی اروپا، بر پایه اطلاعات ماهواره مارس اکسپرس دریافت که در عمق ۱.۵ کیلومتری زیر قطب‌ جنوب این سیاره و به گستره ۲۰۰ کیلومترمربع، آب یخ بسته در دل خاک وجود دارد.

درون این گستره، توجه دانشمندان به محدوده‌ای از ۲۰ کیلومترمربع جلب شد که روشن‌تر از بخش‌های یخ‌بسته به‌نظر می‌رسید.

حالا امواج راداری که مارس اکسپرس به قطب جنوب این سیاره ارسال کرده، نشان می‌دهند یک دریاچه حاوی آب مایع زیر سطح مریخ وجود دارد.

احتمال وجود آب مایع زیر سطح قطب‌ها، بر پایه مطالعه یخچال‌های طبیعی زمین صورت گرفته بود که زیر حجم یخ آن‌ها، آب مایع جمع می‌شود.

این دریاچه همچنین شبیه به دریاچه وستوک است که در عمق ۴ کیلومتری زیر قطب جنوب زمین یافت شده.

حال سوال دانشمندها احتمال وجود حیات در این دریاچه است. در دریاچه‌های زیرزمینی کره زمین، زیست میکروبی وجود دارد. ولی آیا در خاک شور و لبریز از موادشیمیایی مریخ هم حیات می‌تواند در شکل میکروسکوپی‌اش شکل گرفته باشد؟

سازمان فضایی اروپا می‌گوید درباره این موضوع تحقیق خواهد کرد.

ماهواره مارس اکسپرس در تاریخ دوم ژوئن ۲۰۰۳ میلادی به فضا پرتاب شد و از ۲۵ دسامبر ۲۰۰۳، پانزده سال است در مدار مریخ می‌چرخد و برای سازمان فضایی اروپا اطلاعات جمع می‌کند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More