شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نسرین ستوده: انتشار لیست وکلای مورد اعتماد حکومت مغایر با قانون اساسی است

 

تصمیم قوه قضاییه ایران مبنی بر انتشار لیستی از وکلای مورد اعتماد حکومت، اعتراض گروهی از وکلای دادگستری در ایران را،  به همراه داشت.

این اعتراض پس از آن صورت گرفت که قوه قضاییه ایران طبق تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، لیستی ۲۰ نفره، از وکلای دادگستری مورد اعتماد حکومت را ، در اختیار مراجع قضایی تهران،  گذاشت.

نسرین ستوده وکیل دادگستری  در گفت‌و گو با ایران‌اینتر نشنال اعلام کرد  این تبصره  مغایر با اصل ۳۵ قانون اساسی  اساسی است و   حق  دفاع و حق استفاده از وکیل را برای متهمان سیاسی به کلی از بین می‌برد.

 

 

تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، طرفین دعوا در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرایم سازمان‌یافته را در مرحله تحقیقات مقدماتی، مقید می‌کند که وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری انتخاب کنند که رییس قوه‌قضاییه آن‌ها را تأیید کرده باشد.

امیر رئیسیان، از وکلای دادگستری، در صفحه توییتر خود، اسامی افرادی که به گفته او مورد تأیید حکومت هستند را منتشر کرده است.

 

 

در این فهرست، نام هیچ‌یک از مدیران کانون وکلا، مدافعان حقوق‌بشر یا وکلای زن، دیده نمی‌شود.

رئیسیان در صفحه توییتر خود با اشاره به فهرست وکلای مورد اعتماد قوه‌قضاییه، نوشته است: «وقتی ق. قضاییه از میان بیش‌از ۶٠هزار وکیل کشور، فقط به ٢٠ نفر در تهران اعتماد دارد که پرونده را بخوانند و از متهم دفاع کنند، ناخودآگاه می‌گویم که مبادا طرح ضربتی‌ای برای حکم‌های سیاسی و امنیتی در پیش است که نامحرم نباید مطلع شود».

 

 

قانون جدید آیین دادرسی کیفری، ۳ سال پیش به اجرا گذاشته شد؛ اما قوه‌قضاییه به‌تازگی فهرست وکلای مورد اعتماد خود را به استان‌ها ابلاغ کرده است.

اعضای هیأت‌مدیره کانون وکلا، در زمان تصویب قانون جدید آیین دادرسی به این تبصره اعتراض کرده و آن را غیرقانونی دانسته بودند.

رئیسیان از محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی خواسته است که برای حذف تبصره ماده ۴۸ از قانون آیین دادرسی کیفری که اجازه وکالت در پرونده‌های سیاسی و امنیتی را به عده خاصی محدود می‌کند، واکنش نشان دهد.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More