شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

باهنر : هجده میلیون ایرانی زیر خط فقر قرار دارند

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ،تعداد ایرانیان زیر خط فقر را هجده میلیون نفر اعلام کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آمار منتشر شده درباره خط فقر گفت: « از سال ۴۱ تا ۵۵ متوسط رشد اقتصادی ما ۱۰ و نیم درصد بوده و از سال ۸۴ تا ۹۱ متوسط رشد اقتصادی ما سه درصد بوده و نرخ بیکاری پیش از انقلاب همواره تک رقمی و بعد از انقلاب همواره دو رقمی بوده و همچنین متوسط تورم در سال‌های بعد از انقلاب بیست درصد بوده، ضمن اینکه در حال حاضر هجده میلیون نفر زیر خط فقر هستند.»
باهنر در بیست و دومین نشست گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با انتقاد از عملکرد انقلاب اسلامی و آمار منتشر شده از خط فقر گفت: «همانگونه که عبارت پایین آمدن سطح رفاه مردم درسال‌های بعد از انقلاب بی‌انصافی است، باید به نارضایتی‌های مردم نیز اشاره و آن‌را برطرف کرد.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: « نارضایتی‌های هم در میان مردم وجود دارد که باید برطرف شود. اما ما در سال ۸۴ با فرمان رهبری سند چشم‌انداز بیست ساله را تعریف کردیم که طی آن قرار بود به رتبه اول در منطقه برسیم اما امروز دوبی از ما پیشی گرفته است و متاسفانه باید گفت که روز به روز در حال دور شدن ازآن هستیم. هرچند که در مواردی مثل انتشار مقالات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما در مجموع معدل ما همین بوده که اعلام شده است.»

به گفته‌ی باهنر، خط فقر غالبا به صورت رسمی از سوی دستگاه‌های اجرایی اعلام نمی‌شود از این رو گمانه‌زنی‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد. در حالی که مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر را برای خانوار ایرانی یک میلیون و هشتصد هزار تومان در ماه اعلام کرده است،

 

زیر خط فقر
 

صحبت‌های محمدرضا باهنر در حالی مطرح می شود که آخرین آماری که از سوی مقامات رسمی در مورد خط فقر اعلام شده در سال ۱۳۸۶ بوده است که خط فقر را ۶۵۰ هزار تومان اعلام کرده بودند.

سازمان مرکز آمار ایران هیچ‌زمانی دیگر به صورت رسمی خط فقر را اعلام نکرد.  اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با استناد به مراجع غیررسمی ، خط فقر را در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و هشتصد هزار تومان اعلام کرده است .

اما رقم گفته شده از سوی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتقاد همراه بود. کاظم جلالی گفت: «خط فقر یعنی حقوق زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و با دستمزد فعلی امکان گذران زندگی نیست.»
نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات مجلس در خصوص خط فقر تصریح کرد: « در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی‌های مختلفی پیرامون مسائل کارگران انجام داده‌ایم و در این باره معتقدیم کمیته‌های مختلفی باید تشکیل شود و مباحث کارشناسی را ادامه دهد.»
در جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، نشان می‌‌‌‌دهد ۳۳ درصد جامعه ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

خانواده‌های طبقه متوسط برای خرید خانه باید حداقل یک‌سوم درآمد ماهیانه‌شان را به‌مدت ۹۶ سال پس‌انداز کنند. گزارش تکمیلی مرکز آمار ایران هم نقل می‌کند حداقل ۴دهم درصد از جمعیت ایران در کپر و چادر زندگی می‌کنند. در مقابل ۶ میلیون نفر از مردم ایران در وضعیت مالی‌ای قرار دارند که می‌توانند ویلای شخصی در اختیار داشته باشند.
در صورتی که گزارش‌های مرکز آمار را مبنای تحلیل وضعیت اقتصادی ایران بدانیم در حال حاضر حداثل فاصله درآمدی میان دهک اول و دهم کشور رقمی معادل ۴۰ میلیون تومان است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More