شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه مجازی «گوگل‌پلی»

 

شامگاه جمعه ۱۷شهریورماه، کاربران ایرانی و برخی رسانه‌ها، از حذف تعدادی از اپلیکشن‌های ایرانی مانند «اسنپ» و «تپ‌‌سی» از فروشگاه اینترنتی «گوگل‌پلی» خبر دادند.

در پی این اقدام شرکت بزرگ اینترنتی گوگل، کاربران دیگر قادر نیستند این برنامه‌ها را از طریق گوگل‌پلی، برروی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندروید خود نصب کنند.

در حال حاضر، وقتی به آدرس این برنامه‌ها در فروشگاه گوگل‌پلی مراجعه می‌کنیم، با تصویر زیر مواجه می‌شویم:

 

 گوگل‌پلی

 

درضمن، حتی با جست‌وجوی این اپلیکیشن‌ها در فروشگاه اینترنتی گوگل‌پلی نیز نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

این درحالی است که شرکت گوگل‌ از سال ۲۰۱۳، دسترسی کاربران ایرانی را به فروشگاه اینترنتی خود امکان‌پذیر ساخته بود و چند روز پیش هم اعلام شد که گوگل‌پلی به توسعه‌دهندگان جدید اپلیکیشن‌های ایرانی، اجازه داده است تا به پنل برنامه‌نویسی برای کشور ایران دسترسی پیدا کنند.

در رویدادی مشابه، اوایل شهریورماه، شرکت بزرگ کامپیوتری اپل نیز بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی همچون «دیجی‌کالا»، «علی‌بابا»، «الوپیک»، «تخفیفان»، «دلیون»، «اسنپ» و «تپ‌سی» را از فروشگاه اینترنتی خود به‌نام «اپ‌استور» حذف کرد. پس از این اقدام که دلیل آن ازسوی اپل، قوانین آمریکا و تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران عنوان شد، دیگر به‌روزرسانی یا نصب آن اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی یا تبلت اپل کاربران امکان‌پذیر نیست.

با اعلام این خبر، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، وعده‌ی پی‌گیری حقوقی «حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور» را داد؛ اما هنوز خبری از نتیجه‌ی احتمالی این پی‌گیری منتشر نشده است.

 

 

براساس گزارش‌ها، در حال حاضر، به‌جز «اسنپ» و «تپ‌سی» و «زودفود» (متعلق به تپسی، برای سفارش آنلاین غذا)، هنوز سایر اپلیکشن‌های ایرانی مانند «دیجی‌کالا»، همچنان ازطریق فروشگاه گوگل‌پلی، در دسترس‌اند.  

«اسنپ» و «تپ‌سی»، اپلیکیشن‌هایی برای پیدا کردن آنلاین تاکسی برای سفرهای درون‌شهری هستند که هر دو در ایران کاربران بسیار زیادی دارند.

البته کاربران ایرانی برای استفاده از این اپلیکیشن‌های حذف‌شده، می‌توانند فایل apk مربوط به آنها را از سایت‌هایی مانند «کافه‌بازار» دانلود کنند.

شرکت گوگل هنوز درباره‌ی حذف برنامه‌های ایرانی از روی گوگل‌پلی، توضیحی ارائه نکرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More