شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با پنجاه ونهمین سالگرد درگذشت نیما یوشیج

دوستداران نیما یوشیج در مقابل خانه‌ او شمع روشن کردند

 

همزمان با پنجاه ونهمین سالگرد درگذشت نیما یوشیج،‌ پدر شعر نو ایران، برخی ازهنرمندان و دوستداران او مقابل خانه نیما در تهران تجمع کردند.

دوستداران نیما و فعالان فرهنگی که نسبت به وضعیت خانه‌ نیما، دل‌نگران هستند در این تجمع با روشن کردن شمع یاد او را گرامی داشتند.

این تجمع در شرایطی مقابل خانه نیما برگزار شد که خانه او در سراشیبی تخریب است.

 

 

به گزارش ایلنا، خانه نیما، پس از مرگ همسرش؛ خالی از سکنه شده بود، در سال ۱۳۴۵ به مبلغ نود هزار تومان به سرهنگی بازنشسته فروخته شد.

در ابتدا مالک خانه  قصد داشت، این خانه را تخریب کند اما با پیگیری سیمین دانشور، همسر جلال آل احمد و همراهی دوستداران نیما، این خانه از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ثبت خانه نیما در فهرست آثار ملی نیز نتوانست مانع تخریب این خانه شود و صاحب جدید خانه در پی فروش این خانه است.

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران گفته است، شهرداری تلاش می‌کند خانه نیما یوشیج را با قیمت واقعی خریداری کند، اما مالک با شهرداری کنار نمی‌آید.

به گفته او، سال گذشته که هنوز نوسانات ارزی رخ نداده بود، مالک ۱۲ میلیارد تومان برای این خانه قیمت گذاشت و در حال حاضر ملک ظاهر نامناسبی پیدا کرده است.

ولی‌الله شجاع‌پوریان (معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران) هم می‌گوید: برای خریداری این بنای تاریخی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

 

این در حالی است که مهدی رفیع زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری نیز در نهایت گفته است، «ردیف بودجه‌ای برای خرید این خانه نداریم اما پیروز حناچی، شهردار تهران مصمم است تا این خانه خریداری شود».

او گفت،‌به شرط تامین بودجه، ما این آمادگی را داریم تا خانه نیما را به «خانه‌موزه »تبدیل کنیم. البته این کار بعد از مرمت و بازسازی انجام خواهد شد.

خانه نیما  در تجریش، خیابان دزاشیب، خیابان رمضانی، کوچه رهبری واقع شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More