شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران پایتخت: صد سال زمان لازم است تا تهران مقاوم‌سازی شود

 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران از ناایمن بودن ۳۰ درصد از ساختمان‌های در حال احداث خبر داد.

احمد صادقی، ضمن تأکید در مورد وضعیت نامناسب بافت فرسوده تهران، گفت: "اگر روند نوسازی بافت فرسوده با همین وضعیت پیش رود، صد سال دیگر وقت نیاز است که بتوانیم تهران را مقاوم سازی کنیم".

وی علت ناایمن بودن ۳۰ درصد از ساختمان‌های در حال احداث را "عدم نظارت دقیق بر ساخت و ساز، عدم استفاده از مصالح استاندارد، احداث ساختمان توسط افراد غیرمتخصص و دلایل دیگر" ذکر کرد و افزود: "تا زمانی که برای نوسازی بافت فرسوده عزم ملی نباشد، به نظر می‌رسد که نوسازی دور باطلی است و نمی‌توانیم بگوییم تهران چه زمانی به شهری امن تبدیل می‌شود".

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ در عین حال وعده داد: "تا پایان سال جاری امکان دسترسی به نقشه نقاط امن و راه‌های اضطراری۸۰ درصد از محلات تهران بر روی "سایت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران» محقق خواهد شد".

او در گفت‌وگو با سایت خبری تابناک خاطرنشان کرد: "سامانه‌های تخمین خسارت ناشی از زلزله نشان می‌دهد که چنانچه مقررات ساختمان‌سازی رعایت شود، درصورت بروز زلزله خسارت‌ ها به نسبت گذشته کاهش خواهد یافت".

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در حالی از عدم رعایت امنیت در ساخت و سازهای جدید تهران خبر می‌دهد که  در سال‌های اخیر، پژوهشگران زلزله به طور مداوم در مورد امکان وقوع زلزله تهران هشدار داده‌اند.

دکتر محمود حسینی عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله روز اول آبان اعلام کرد:" شهر تهران که به تنهایی ۱۰ درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده است، جزو مناطق پر خطر از لحاظ زلزله به حساب می‌آید".

محمود حسینی، دو گسل  شمال تهران و  جنوب ری را نگران کننده ذکر کرد و گفت: "گسل نیاوران که حدود۱۰ کیلومتر طول دارد، به نظر می ‌رسد مشکل خاصی ایجاد نکند".

وی با اشاره به مطالعاتی که زلزله شناسان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام داده‌اند، تاکید کرد: "این گسل‌ها به هر دلیل فعال شوند می‌توانند زلزله هایی تا ۷ ریشتر تولید کنند".

حسینی،‌ در توضیح گسل‌های زلزله‌خیز تصریح کرد: "گسل‌هایی که طول‌شان کمتر از ۱۰ کیلومتر باشد نمی‌توانند زلزله خیلی بزرگ تولید کنند. یعنی وقتی هم این گسل‌ها بلغزند زلزله زیر ۶ ریشتر تولید می‌کنند که خیلی ویرانگر نیست. وقتی طول گسل بالای ۱۰ کیلومتر باشد می‌تواند زلزله ۶ ریشتری و بیش از آن ایجاد کند. هر چقدر طول گسل زیادتر باشد زلزله هم شدیدتر می‌شود".

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More