شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزارت راه: ۲۰ میلیون نفر در بافت‌ فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی اقامت دارند

مهدی عبوری،‌ معاون وزارت راه و شهرسازی ایران می‌گوید حدود یک چهارم جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده،‌ ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی و تاریخی زندگی می‌کنند.

عبوری  با اشاره به اینکه در سطح کشور بیش از ۱۴۸ هزار هکتار بافت فرسوده،‌ سکونتگاه غیررسمی و ناکارآمد وجود دارد، گفت ۲۰ میلیون نفر در این بافت‌ها و سکونتگاه‌ها اقامت دارند.

در حالی که برخی کارشناسان و مسئولان از تاخیر و عدم رسیدگی به این بافت‌ها انتقاد می‌کنند، عبوری از وجود ۷۹۰ پروژه جاری برای نوسازی آن‌ها خبر می‌دهد.

پیش از این هم مدیرعامل سابق سازمان بازآفرینی شهری اشاره کرده بود جمعیت ساکن بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در وضعیت «نامطلوب محله‌ای» به سر می‌برند.

او هشدار داده بود به دلیل نامقاوم بودن این محلات،‌ با کوچکترین حادثه طبیعی مثل زلزله خسارت سنگینی ایجاد خواهد شد.

مطالعات انجام‌شده در این حوزه نشان می‌دهد بیش از چهار و نیم میلیون نفر، حدود ۲۴ درصد جمعیت شهرنشین بافت ناکارآمد کشور، در تهران ساکن هستند.

محمدرضا بادامچی، نماینده سابق تهران، در اردیبهشت‌ماه گفته بود که ۴۰ درصد مردم پایتخت در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و در صورت وقوع زلزله «تخریب حداکثری»‌ صورت خواهد گرفت.

بر اساس تعریف ستاد بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده شامل پنج نوع محله‌های «بافت فرسوده میانی»، «سکونت‌گاه‌های غیررسمی»، «محدوده‌های تاریخی نیازمند احیا، بهسازی و نوسازی»، «پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی»، «پهنه‌های دارای کاربری ناسازگار با کاربری شهری» است.

بسیاری از بافت‌های فرسوده شهری اماکن تاریخی و میراث فرهنگی هستند که نیاز به مراقبت دارند.

در برخی کلانشهرهای کشور اظهارات رسمی و گزارش‌ها حاکی از افزایش سطح بافت‌های فرسوده و عدم رسیدگی دولت در جهت احیا و بهسازی آنهاست.

در تبریز فریدون بابایی مقدم،‌ عضو شورای شهر، می‌گوید از سال ۱۳۸۴ که نقشه بافت فرسوده مشخص شده،‌ نه تنها بافت فرسوده کاهش نداشته، بلکه گسترش یافته است. در شیراز نیز رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر از مشکلات بانکی، عدم رسیدگی دولت و وجود کارشکنی در زمینه احیا و رسیدگی به بافت‌های فرسوده انتقاد می‌کند.

در شهرهای مختلف دیگر نیز هزاران نفر از جمعیت‌های ساکن در خانه‌های قدیمی این بافت‌ها زندگی می‌کنند که امکان ریزش و تخریب آن‌ها و تهدید جان و سلامت ساکنان را همیشگی می‌کند. رسانه‌های دولتی ایران گزارش‌هایی درباره خطر این بافت‌ها در استان‌هایی از جمله خوزستان، لرستان و کرمانشاه منتشر کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More