شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ساخت بزرگ‌ترین شجره‌نامه خانوادگی جهان با ۱۳ میلیون جمعیت

 

محققان موفق به ترسیم نمودار درختی بزرگ‌ترین خانواده جهان، با بیش از ۱۳ میلیون جمعیت شدند.

این شجره‌نامه که جزئیات زندگی ۱۳ میلیون نفر را در طول ۱۱ نسل به نمایش می‌گذارد، به دانشمندان اجازه داده است تا ریشه‌های زنتیکی ساکنان اروپا و آمریکای شمالی را مورد کاوش قرار دهدند.

این میزان اطلاعات به دست آمده از افراد تقریبا کمی بیشتر از جمعیت بلژیک است، چشم‌اندازی بر ۵۰۰ سال تاریخ ازدواج و مهاجرت میان آمریکا و اروپا را به تصویر می‌کشد. این اطلاعات همچنین به دانشمندان اجازه می‌دهد تا نقش تاثیر ژن در طول عمر انسان را مورد بررسی قرار دهند.

دانشمندان برای ساخت این شجره‌نامه از اطلاعات بانک ژنتیک یک وبسایت قابل دسترس برای عموم استفاده کرده‌اند.

پروفسور یانیو ارلیش، محقق ارشد دانشگاه کلمبیا گفت: «ما با بررسی موشکافانه و تلاش فراوان توانستیم شجره‌نامه‌ای درست کنیم که در نوع خود بی‌نظیر است.»

دانشمندان اطلاعات پروفایل ۸۶ میلیون نفر که در وب‌سايت نسب‌شناسی Geni.com ثبت شده را استخراج كرده و در ميان آنها به دنبال جزئيات غيرمعمول گشتند و برای پیشگیری از هرگونه جهت‌گیری ناخواسته این داده‌ها، همچون گرایش آن‌ها به گروه اجتماعی و یا اقتصادی خاصی، بخشی از این اطلاعات را با جزئيات ۸۰ هزار گواهی مرگ ثبت شده مقايسه كردند.

نتیجه پایانی این بخش از تحقیق، شجره‌ای متشکل  از ۵.۳ میلیون شاخه‌ و با جمعیت ۱۳ میلیون نفر بود که از سال ۱۶۵۰ تا سال ۲۰۰۰ می‌ زیسته‌اند.

این شجره‌نامه، با ارائه اطلاعاتی مانند طول عمر، ازدواج و ارتباط ژنتیکی، بیشتر ساکنان اروپا و آمریکای شمالی را پوشش می‌دهد. دست‌یابی به این اطلاعات، باعث ایجاد دیدگاه‌هایی عجیب در خصوص بخش کوچکی از جمعیت زمین در قرون اخیر شده است.

بعنوان مثال در این تحقیق مشخص می‌شود که  میزان جابجایی زنان از نظر جمعیت شناسی بیشتر از مردان بوده است. در حالی که مردان مسافت بیشتری را نسبت به زنان طی می‌کرده‌اند تا جایی که در کشوری دیگر ساکن می‌شده‌اند.

به باور محققان این جابجایی‌ها بیشتر ریشه در مسائل اقتصادی داشته است. ولی وقوع جنگ‌ها و رکودهای اقتصادی نیز از عوامل تاثیر‌گذار در این جابجایی‌ها بوده است.

رشد سیستم حمل‌و‌نقل و افزایش سرعت جابجایی نیز الگوی موثری در این جابجایی‌ها بوده است. بعنوان مثال پیش از سال ۱۸۰۰ میلادی، حداکثر مسافت طی شده برای همسر‌یابی تا شعاع هشت کیلومتری بوده است در حالی که در سال ۱۸۵۰ این رقم به ۱۹ کیلومتر و در سال ۱۹۵۰ به ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

اما در ميان این اطلاعات به دست آمده چرخشی ناگهانی نیز ديده می‌شود،‌ افرادی که در قرن نوزدهم و در نقطه اوج شكوفايی صنعت حمل و نقل در سن ازدواج بودند، نسبت به پیشینیان خود تمايل بيشتری به ازدواج درون خانوادگی داشتند. از سال‌ ۱۶۵۰ تا آغاز قرن نوزدهم ميانگين زوج‌های اروپایی و آمريكای شمالی که با يكديگر نسبت دور خانوادگی داشتند زیاد بوده، در حالی که اين فاصله برای متولدين پس از ۱۸۰۰ و با كاهش تابوهای موجود در جامعه كمتر شد.

جزئيات درون اين شجره‌نامه همچنين امكان شناسايی ژن طول عمر را نيز برای دانشمندان فراهم آورده‌ است. به گفته محققان ژنتيك، تاثیر ژن بر افزایش طول عمر تنها ۱۶ درصد است، درحالی كه مطالعات اخیر صورت گرفته، تاثير ژنتيك بر طول عمر را ۲۵ درصد نشان داده‌ داده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More