شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فشار کاری زیاد جان ۱۶ پرستار را گرفت

 

طی یک سال و چند ماه گذشته ۱۶ پرستار که سنشان بین  ۲۵ تا ۴۵ سال بود به دلیل سندروم سختی کار جان خود را از دست دادند. کمبود نیروی پرستاری و فشار کار بر روی دیگر پرستاران، از مشکلات چندساله نظام پرستاری است. معضلی که به گفته علی محمد آدابی ریس سازمان نظام پرستاری کشور به مرگ تعدادی پرستار مرد و زن، در سال گذشته منتهی شد.

درحال حاضر ۱۸۵ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد که هر ساله ۱۲ هزار پرستار از آن فارغ التحصیل می‌شود. هم اکنون ۹ هزار و ۳۷۱ پرستار بیکار در کشور وجود دارد  که در سه سال گذشته ۳۷ هزار پرستار فارغ‌التحصیل و تنها ۱۶ هزار نفر جذب شده‌اند. به گفته‌ی کارشناسان این حوزه قوانین مندرج، نبود امنیت شغلی، فشار و سختی کار و همچنین درآمد پایین در حوزه پرستاری،  باعث خانه‌نشینی پرستاران و مهاجرت آنان از کشورشده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به ارائه خدمات پرستاری به بیماران گفت: «مردم وقتی حق بیمه پرداخت می‌کنند توقع دارند تا خدمات کارشناسی پرستاری را دریافت کنند و نباید خدمات پایین‌تر پرستاری دریافت کنند‌ زیرا امکان دارد خطای پرستاری بالا رود.»

کمبود امکانات برای تربیت نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها یکی از موارد مطرح شده از سوی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور است. به گفته‌ی آدابی، امکانات تربیت پرستاران به مانند دانشکده‌ها در بیمارستان‌ها وجود ندارد، و زمانی که بیمارستان‌ها با بسیاری از کمبودها روبه‌رو هستند بدون شک کیفیت آموزش پرستاران نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

در حال حاضر با توجه به گفته‌های رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، نبود کارگروه مشخص برای تربیت پرستار بیمارستانی ازمشکلات این قشر است.

بحث تربیت پرستار توسط بیمارستان‌ها در سال ۹۴ مطرح شد. با مطرح شدن این طرح سازمان نظام پرستاری ایراداتی را به این طرح وارد دانست و آن نادیده گرفتن آموزش آکادمیک پرستاری دراین آیین‌نامه بود. اعتراضات سراسری در سطح کشور بین دانشجویان، اساتید و جامعه پرستاری به‌وجود آمد. معترضان معتقد بودند که این طرح برای تصویب نیاز به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد. اما برخی از نمایندگان مجلس همچون محمدنعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مخالف ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این بحث بود. امینی‌فرد درخصوص اعتراض پرستاران به اجرای طرح تربیت پرستاری بیمارستانی گفته بود: «این طرح در برخی بیمارستان‌های خاص مانند مهدیه اجرایی می‌شود. در واقع طرح مذکور سابقه تاریخی داشته و قبل از انقلاب بهترین دانشکده‌های پرستاری در بیمارستان‌ها مستقر بوده به گونه‌ای که پرستاران آموزش دیده توانایی‌های عملی بیشتری نسبت به پرستارانی داشتند که دارای تحصیلات دانشگاهی بودند».

اما این نظریه نماینده مجلس خوش‌آیند سازمان نظام پرستاری نبود. محمد شریفی مقدم به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «اعتقاد ما این است که کمبود کادر پرستاری در بیمارستان‌ها وجود دارد، ولی این‌که بخواهیم برای جبران کمبود نیرو نسبت به آموزش پرستار در بیمارستان اقدام کنیم، این را قبول نداریم».
شریفی مقدم با این توضیح که کمبود کادر پرستاری وجود دارد گفت: « این کمبود در بیمارستان‌ها وجود دارد اما وزارت بهداشت توان جذب نیرو را ندارد، بطوری‌که در خیلی از نقاط کشور حتی پرستاران طرحی هم در نوبت گذراندن طرح خود هستند و این یعنی این‌که جایی برای استخدام و جذب پرستار نداریم».
قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، با اشاره به شروع طرح تحول سلامت در سال ۹۳، گفت: «در آن سال طرحی کلید خورد که هر بیمارستان با شرایط خاص اقدام به تربیت پرستار کند که با مخالفت جامعه پرستاری مواجه شده و مسکوت ماند. در ادامه آیین نامه‌ای در اصفهان تصویب شد که به رغم ضعف‌هایی که دارد، اما مورد توافق نمایندگان پرستاری بوده و می بایست اجرایی می‌شد.»
براساس گفته‌های شریفی مقدم در تاریخ  ۲۳ اردیبهشت ۹۶ وزیر بهداشت ابلاغیه‌ای را صادر کرد که تمامی بیمارستان‌ها نسبت به آموزش پرستار اقدام کنند که این ابلاغیه در آن زمان به خاطر انتخابات، مسکوت ماند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More