شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

میزان بدهی شهرداری تهران در هاله‌ای از ابهام

 

میزان بدهی‌های شهردای تهران مشخص نیست. رقم‌های متفاوتی از سوی مسئولان اعلام شده است. طی محاسبات انجام شده از سوی محمد مهدی تندگویان، نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، درحال حاضرشهرداری تهران ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. ۲۰ هزار میلیارد آن مربوط به مطالبات بوده و ۴۰ هزار میلیارد نیز مربوط به پروژه‌های تمام نشده است.

علیرضا دبیر، عضو فعلی شورای شهر تهران، در جلسه روز گذشته(سوم مرداد) با ارائه گزارش دوازده ماهه پروژه‌های تملک دارایی - سرمایه‌ای سال ۹۵ شهرداری تهران، رقم بدهی‌های این سازمان را در مجموع ۲۰هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان اعلام کرد. این در حالی‌است که پیش از این و حتی در جلسه دیروز، بارها رقم بدهی شهرداری تهران، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود. اختلافی که ۳ برابر است.

ناصرامانی، معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امورشورای شهرداری تهران در دفاع از بدهی‌های اعلام شده، این میزان رقم را ۲۰هزار میلیارد تومان عنوان کرده است. امانی گفته، اگر اعضای شورا درخصوص این ۶۰هزار میلیارد تومان بدهی سند دارند به واحدهای نظارتی ارسال کنند. من به شخصه مسوول بودجه و برنامه شهرداری هستم حداقل این اسناد را برای من ارسال کنید.

حال مجلس شورای اسلامی از شهرداری و شورای شهر خواسته است که شفاف‌سازی‌های لازم را دراین خصوص انجام دهند.
به گزارش خانه ملت، طیبه سیاوشی،‌ عضو مجمع نمایندگان استان تهران،  با بیان این‌که در هیچ بخشی از شهرداری آمارهای مستند و شفاف وجود ندارد،گفت: «درآمدهای پایدار شهرداری در تعیین تکلیف بدهی این نهاد موثر است.»
نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که در هیچ حوزه‌ای از جمله بدهی‌ها و طلب شهرداری آمار و ارقام دقیق وجود ندارد، افزود: «اگر حوزه آماری در این خصوص مشکلات شهرداری با زمینه کار کارشناسی بیشتری انجام شود، به  طورحتم معضلات درحوزه اعتبارات را راحت‌تر می‌توان مورد حل و فصل قرار داد، بنابراین اگر آمار و ارقام از صحت کامل برخوردار باشد، شورای شهر پنجم و شهردار آینده را دچار مشکلات فراوان می‌کند.»
عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید براین‌که کمیسیون مشترک مجلس با هدف ایجاد درآمدهای پایدار شهرداری به طورحتم در تعیین تکلیف بدهی شهرداری موثر است، گفت: «به طور قطع در صورت پایداری منابع و درآمد شهرداری‌ها، حسابرسی‌ها به طور دقیق‌تری انجام می شود، البته بحث تحقیق و تفحص از شهرداری نیز بارها در برای شفاف سازی درهمین موارد مطرح شد که در مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.»
آمارهای مطرح شده از یک سو بحران رسانه‌ای را به‌وجود آورده و از سوی دیگر مسئولان مربوطه را در گردنه تند گرفتاری‌های ناشی از بدهی های شهرداری قرار داده است. بنابراین شهردار جدید باید مشخص کند که مسائل و مشکلات شهر تهران را با توجه به این میزان بدهی چگونه حل خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More