شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتفاقات تراکتورسازی درسی بزرگ برای فوتبال ایران

 

همانطور که پیش بینی می شد تیم تراکتورسازی از حواشی که پس از بازی با سپیدرود به وجود آمد لطمه بزرگی خورد سه امتیاز حساس را در بازی مقابل تیم پیکان از دست داد. اشتباهاتی که در بازی با سپیدرود برای فروزان پیش آمد عجیب اما فوتبالی بود. مسئله ای که در تمام تیم‌‌های دنیا رخ میدهد. اما باشگاه تراکتورسازی به آن اتفاقات واکنش کاملا غیرحرفه ای داشت. اشتباهات فروزان اگرچه عجیب و قابل بحث بود اما واکنش‌های پس از آن تنها به اتحاد تیمی تراکتور ضربه زد.

تراکتورسازی در مقابل پیکان تیمی عصبی، پرتنش و بدون آرامش نشان داد. در حالیکه در هفته های انتهایی و رقابت برای کسب موفقیت، تیمی موفق تر است که فشارهای روانی را به خوبی کنترل کند. همین هفته ای گذشته در بازی برگشت بین بارسلونا و منچستریونایتد اشتباه عجیب دخیا در حذف منچستر تاثیرگذار بود. یا در بازی فینال لیگ قهرمانان فصل پیش اشتباهات عجیب و بزرگ کاریوس دروازه بان لیورپول بر روی ۲ گل، قهرمانی را به رئال مادرید تقدیم کرد.

با پیگیری دقیق تر فوتبال در سراسر جهان پی خواهیم برد اشتباهاتی مانند آنچه فروزان انجام داد در تمامی سطوح و در کشورهای مختلف بسیار زیاد اتفاق می افتد. اما کمتر تیمی در دنیا پیدا می شود که به موجب این اشتباهات و با تصمیمات احساسی و عجولانه، ثبات و اتحاد تیمی خود را بهم بریزد.

برای این مثال‌ها شاید این دلیل غیرمنطقی و بی معنی وجود داشته باشد که آن اتفاقات در فوتبال روز دنیا رخ داده اند و شرایط فوتبال ایران متفاوت است. این توجیه از اساس بی معنی است چرا که فوتبال در تمام دنیا و در هر سطحی قواعد و اصول مشخص خودش را دارد. با این حال برای همین تحلیل سطحی نیز می توان مثالی از فوتبال ایران را زد تا بهانه ای برای تصمیمات غلط اینچنینی وجود نداشته باشند. در بازی سپاهان با استقلال جلال الدین علی محمدی بازیکن تعویضی سپاهان توپ را در دقایق انتهایی بازی لو داد و همان توپ توسط پاتوسی تبدیل به گل شد.

سپاهان یک بازی حساس در مقابل رقیب اصلی خود را باخت تا شانس قهرمانی اش کاهش یابد. اما پس از بازی هیچ بحثی مبنی بر مقصر بودن علی محمدی از سوی باشگاه سپاهان یا کادر فنی آن تیم در رسانه ها وجود نداشت. در حالیکه علی محمدی مقصر اصلی در صحنه گل خوردن سپاهان بود.

این حمایت باشگاه و کادر فنی سپاهان از مجموعه تیم، اتحاد درونی سپاهان را افزایش داد و این تیم در بازی با سایپا با نمایشی مطلوب ۳ امتیاز را از آن خود کرد. در واقع باشگاه سپاهان برعکس باشگاه تراکتورسازی و بجای مقصر جلوه دادن یک نفر سعی در حفظ ثبات تیمی خود داشت. در حالیکه باشگاه تراکتورسازی با تصمیمات غلط و احساسی این اتحاد و ثبات را خدشه دار کرد. این مسئله در باشگاه سپاهان به خوبی مدیریت شد و در باشگاه تراکتورسازی به اشتباه بزرگ شد. آنقدر که پس از بازی با پیکان چند تماشاگر تیم تراکتورسازی با مسعود شجاعی و اشکان دژاگه درگیر شدند.

در فوتبال شکست ها لزوما به معنای ناکامی مطلق نیست و واکنش به شکست تعیین کننده روند آینده هر تیمی خواهد بود. موردی که فوتبال ایران همیشه از آن رنج برده تحلیل دقیق و عمیق از نتایج تیم و مشخص کردن دلایل اصلی موفقیت و شکست ها است. مسئله ای که می توانست به راحتی در باشگاه تراکتور مدیریت شود باعث معضلی بزرگی برای این تیم شد. و هم اکنون این درسی بزرگ برای فوتبال ایران است که هیچ چیز در فوتبال مهمتر از « تیم بودن» نیست. این یک اصل بسیار مهم و تغییرناپذیر است و فرقی نمی کند در کدام کشور، کدام فرهنگ و در چه سطحی باشد.

خبرنگار ورزشی
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More