شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اِما رادوکانو: ستاره‌ای جدید در آسمان تنیس 

عجیب، تماشایی، هیجان‌انگیز، باورنکردنی. اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید.  

فینال رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا در بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر داستانی از آب در آمد که در تاریخ ماندگار خواهد شد.  

مسابقه دو نوجوانی که در زمان حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ هنوز به دنیا نیامده بودند. 

فینالی پر از ضربات تماشایی. با چهره دو نوجوان خندان، بشاش و مملو از سرزندگی. در یک کلمه سراسر هیجان.  

اِما رادوکانوی هجده ساله از بریتانیا و لیلا فرناندز نوزده ساله از کانادا با چنان انرژی، اراده و انگیزه‌ای برابر هم بازی کردند که انگار چندین بار در فینال گرند اسلم‌ها مسابقه داده‌اند.  

رادوکانو که از پدری رومانیایی و مادری چینی است، نخستین زن در تاریخ مسابقات تنیس شد که از مرحله مقدماتی به قهرمانی در یک گرند اسلم رسید. او برای حضور در گرند اسلم آمریکا سه مسابقه مقدماتی را با پیروزی پشت سر گذاشت و در هفت مسابقه بعدی تا بالا بردن جام قهرمانی حتی یک ست هم به حریفان واگذار نکرد. اتفاقی که آخرین بار برای سرینا یلیامز در سال ۲۰۰۴ افتاده بود.    

او همچنین نخستین زن بریتانیایی شد که پس از ۴۴ سال در یک گرند اسلم به قهرمانی می‌رسید. این نوجوان که به تازگی نتایج امتحانات دبیرستانش را دریافت کرده تا قبل از مسابقات ویمبلدون نفر سیصد‌و‌سی و هشتم و قبل از رقابت‌های آمریکا نفر صد و پنجاهم جهان بود. 

اما حالا نه تنها نفر بیست و سوم جهان و نفر اول تنیس بریتانیاست بلکه دو میلیون و پانصد هزار دلار هم جایزه نقدی به خانه می‌برد. 

او دو ماه پیش که در ویمبلدون به صورت باور نکردنی به جمع شانزده نفر پایانی رسید، در مسابقه مقابل آیلا توملیانوویچ چنان استرس و فشار مسابقه بر او غالب شد که دچار تنگی نفس شد و از ادامه مسابقه باز ماند. 

همین اتفاق باعث شد بسیاری فکر کنند که او هنوز راه درازی برای حضور موفق در میدان‌های بزرگ دارد. 

ولی رادوکانو در فینال مقابل فرناندز با خونسردی مثال زدنی چنان ضربه‌های تماشایی به توپ می‌زد که انگار با رادوکانوی ویمبلدون سال‌ها فاصله دارد.  

او برای رسیدن به مسابقه پایانی بلیندا بنچیچ قهرمان المپیک را در مرحله یک‌چهارم نهایی و ماریا ساکاری آماده را در نیمه نهایی از پیش رو برداشته بود. 

رادوکانو در فینال، ست اول را شش بر چهار برنده شد و در ست دوم پنج بر سه پیش بود که به دلیل لیز خوردن روی زمین از ناحیه پایین زانو دچار خونریزی شد و مسابقه برای مداوای او متوقف شد. اتفاقی که اعتراض فرناندز را در پی داشت. 

این مصدومیت و اعتراض‌های فرناندز هم اثری روی خونسردی و انگیزه رادوکانو نگذاشت و به راحتی ست دوم را هم برنده شد. 

حریفی سرسخت 

لیلا فرناندز از پدری اکوادوری و مادری فیلیپینی در مقایسه با رادوکانو چیزی کم نداشت. او در واقع برای رسیدن به فینال حریفان سرسخت‌تری را از پیش رو برداشته بود. حریفانی مانند نائومی اوساکا مدافع عنوان قهرمانی و نام‌آشنایانی مانند آنجلیک کربر، الینا اسویتولینا و آرینا سابالنکا. 

سرسختی و انگیزه فرناندزِ چپ دست مقابل رادوکانو هم بی‌نظیر بود، اما نتوانست سرویس‌های برق‌آسا و دفاع‌های محکم او را آن‌طور که باید برگرداند. 

حریفان آینده 

در گرند اسلم آمریکا شاهد تولد دو ستاره بودیم. ستاره‌‌های جوانی که به سرعت شهاب‌سنگ وارد آسمان تنیس شدند. با چهره‌هایی همیشه خندان و پر از سرزندگی فراوان. 

این دو ستاره پس از فینال گفتند که امیدوارند در فینال‌های بیشتری روبه‌روی هم بازی کنند. 

 این یعنی اسطوره‌هایی مانند سرینا ویلیامز بخواهند یا نخواهند باید به فکر خداحافظی از دنیای تنیس باشند و قهرمانانی مانند نائومی اوساکا باید بدانند حریفانی سرسخت و مصمم وارد میدان شده‌اند.  

حریفان جوانی که آینده تنیس را شکل خواهند داد. 

 

 

عضو تحریریه ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More