شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«مادر بلند شو»، فریاد دو کودک افغان در روز زبان مادری

عصر روز یکشنبه، حوالی ساعت چهار به وقت محلی، بمبی در چهارراه بره‌کی کابل منفجر شد. پلیس در گزارش ابتدایی شمار تلفات این انفجار را سه مجروح اعلام کرد و گفت یک خودرو رنجر نظامی هدف انفجار بمب قرار گرفته است.

دقایقی پس از وقوع انفجار، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد در محل حادثه، زنی خون‌آلود کنار جاده به زمین افتاده و دو کودک خردسال که خون از سر و صورتشان جاری است گریه می‌کنند، به خود می‌پیچند و جیغ می‌زنند: «مادر بلند شو!»

فریاد این دو کودک خردسال بسیاری‌ را تکان داد و واکنش‌های گسترده در افغانستان برانگیخت. کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ «مادر بلند شو» به این موضوع پرداختند. شماری از شهروندان کابل و همچنین مقام‌های ارشد امنیتی از جمله حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، برای عیادت از مجروحان و به‌ویژه این دو کودک و مادرشان به بیمارستان رفتند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی، به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت مادر آن دو کودک در بیمارستان بستری است و «هنوز زنده است».

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین، با انتشار بیانیه‌ای، وقوع انفجار را محکوم و این حادثه را «جنایت ضد‌بشری» خواند. حامد کرزی از افزایش حملات تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از طرف‌های افغانی خواست به این جنگ پایان دهند.

علی امیری، نویسنده و استاد دانشگاه، با اشاره به روز بین‌المللی‌ زبان مادری، در یادداشتی نوشت: «دیروز، در روز بین‌المللی زبان مادری، صدها نفر به زبان مادری با مادرانشان در فضای مجازی حرف زدند. در همین روز، مادری هنگام بازگشت به خانه، در حالی که دست دو طفلش را در دست داشت، در انفجار تروریستی نقش زمین شد. دو کودک با زبان مادری گریه‌کنان فریاد می‌کردند مادر بلند شو. آنان در روز زبان مادری، این‌گونه با جسد پرخون مادرشان سخن گفتند.»

نعمت‌الله فایق، والی فاریاب، نیز در توییتی نوشت: ‏«مادر بلند شو، شايد پر‌سوزترين جمله تاريخ بشريت همين ناله دو كودک در كنار مادر به خون افتاده‌شان باشد.»

محمد‌حسین فیاض، شاعر، این شعر را سرود: «مادر بلند شو که سرک جای خواب نیست/ وا کن دو چشم خود که دگر هیچ تاب نیست.»

انیسه شهید، خبرنگار، نیز پرسید: ‏«گناه این مادر و کودکانش چی بود؟ در این لحظه مادر با کودکانش چه قصه می‌کرد؟ چه آرزوهایی برای کودکانش داشت؟ خداوند به این کودکان رحم کند که این صحنه را فراموش کنند، خداوند کمک کن که درد را تحمل کنند، خداوندا رحم کن!»

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، با انتشار تصاویر، نوشت این اواخر تروریست‌ها از شیوه‌ای کاملا جدید برای بمب‌گذاری در جاده‌های کابل استفاده می‌کنند. او در یادداشتی نوشت بر اساس مدارک موجود، «طالبان تروریست برمه‌های خاص را از پاکستان به دست آورده‌اند. این برمه‌ها را عمدتا در موترهای سراچه جابه‌جا می‌سازند و با توقف یک الی دو دقیقه‌ای، می‌توانند یک سوراخ به عمق ده سانتیمتر در سرک/خیابان ایجاد کنند و به عجله و شتاب بمب را که همرنگ سرک است جابه‌جا می‌سازند.»

با وجود این‌که مقام‌های دولت افغانستان طالبان را عامل انفجارها می‌دانند، اما هیچ گروهی، از جمله طالبان، مسئولیت انفجارها را بر عهده نمی‌گیرند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More