شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آکسیوس: در پی سقوط کابل، مقامات اسرائیل امیدوارند آمریکا در خروج احتمالی نیروهایش از سوریه و عراق بازنگری کند

با ادامه انتقادها از دولت جو بایدن به دلیل اشتباه محاسباتی در نحوه خروج نظامی از افغانستان و نادیده گرفتن احتمال سقوط ناگهانی دولت این کشور، مقامات اسرائیلی ابراز امیدواری کردند کاخ سفید چگونگی خروج نظامی از عراق و سوریه را مورد بازنگری قرار دهد.

پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی از نگرانی ​​مقامات اسرائیلی از پیامی که بحران افغانستان در مورد حضور ایالات متحده در منطقه می‌فرستد، خبر داد و نوشت: «مقام‌های اسرائیل امیدوارند بحران افغانستان سبب شود که دولت بایدن در مورد خروج احتمالی نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه تجدید‌نظر کند.»

آکسیوس همچنین خاطرنشان کرد از آنجا که ویلیام برنز، رییس سیا، در یک سفر ۶ روزه به خاورمیانه بود که پایتخت افغانستان به‌دست طالبان سقوط کرد، این امر نشان می‌دهد که سیا سقوط قریب الوقوع کابل را پیش‌بینی نکرده بود.

روز چهارشنبه بنیامین نتانیاهو در پستی فیسبوکی خاطرنشان کرد در ۲۰۱۳ پیشنهاد جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا را برای یک سفر مخفیانه به افغانستان و الگو قرار دادن این کشور برای حل بحران اسرائیل و فلسطینیان رد کرده بود.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز ضمن انتقاد از سیاست جو بایدن در قبال افغانستان با اشاره به نمونه‌های قبلی تقابل روسای جمهوری ایالات متحده با کشورها، از جمله در گروگان‌گیری سفارت ایران، گفت: «فکر نمی‌کنم در تمام این سال‌ها کشورمان این‌قدر تحقیر شده باشد.»

ترامپ با اشاره به مذاکرات دولتش با سران طالبان گفت: «مذاکرات قاطعی داشتیم که به آن‌ها گفتم اگر برای آمریکایی‌ها و هرکس دیگری اتفاقی بیفتد، یا هر زمانی به سرزمین ما بیایید، با نیرویی شما را می‌زنیم که تاکنون کشوری نزده است،‌ نیرویی به قدری بزرگ که حتی باور نکنید.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، نیز درباره سیاست دولت بایدن در قبال افغانستان به شبکه فاکس‌نیوز گفت: «این دولت التماس کرد. عذرخواهی کردند. این‌ها آمریکا را قوی نشان ندادند. طالبان دیدند این‌ها ضعیف هستند، از آن بهره بردند.»

کی‌یر استارمر،‌ رهبر حزب کارگر بریتانیا،‌ دیدگاه‌های نخست‌وزیر این کشور درباره افغانستان را «ترسناک» خواند و با انتقاد از نحوه خروج از افغانستان گفت: «مشکلاتی که ما امروز در این بحث با آن روبه‌رو هستیم همه شناخته شده بودند. روند آماده‌سازی شکست خورده است.»

مقام‌های امنیتی آلمان نیز روز چهارشنبه اذعان کردند تا ۲۲ مرداد بر این باور بودند که سقوط کامل افغانستان دست‌کم ۱۸ تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید.

روزنامه «بیلد» آلمان به نقل از پروتکل جلسه اضطراری دولت آلمان با سازمان اطلاعات این کشور در ۱۳ اوت نوشته بود: ماموران امنیتی آلمان تصرف پایتخت افغانستان توسط طالبان را در مدت زمان کوتاه «نامحتمل» ارزیابی کرده بودند.

با این حال، مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه گفت از هیچ گزارش اطلاعاتی که اشاره کرده باشد نیروهای امنیتی و دولت افغانستان در ۱۱ روز سقوط می‌کنند، خبر ندارد.

میلی گفت که در حال حاضر وضع امنیت در فرودگاه کابل باثبات است و طالبان نیز در داخل و اطراف کابل‌اند، اما به عملیات ارتش آمریکا کاری ندارند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More