شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اجماع رهبران سیاسی، حرکت موازی برای صلح

 

شماری از چهره‌های مطرح سیاسی و رهبران احزاب در نشستی در کابل، در مورد صلح گفت‌وگو کردند.

محمد محقق، معاون ریاست اجراییه حکومت افغانستان، که میزبان این نشست بود، می‌گوید در مورد «طرح جامع و نهایی درباره مذاكرات صلح بین‌الافغانی» صحبت شد و رهبران سیاسی بر «ضرورت و چگونگی رفتن به طرف مذاکرات بین‌الافغانی و راهکارهای جامع برای ساختارهاى رهبرى صلح و تركيب هيات مذاكرات بين‌الافغانى تاکید کردند».

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین، کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح، محمد‌یونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و شمار دیگری از رهبران جهادی در این نشست حضور داشتند.

محمد محقق در یادداشتی در صفحه فیسبوکش نوشته است: «زمان براى آغاز اين مذاكرات نزديک است، فلهذا باید طرح جامع مذاكرات صلح كه از طرح‌هاى متعدد ارائه شده توحيد گرديده تا هفته ديگر به تصويب اجماع ملى رهبران سياسى برسد تا برای تامین صلح در کشور از هر فرصت پیش‌آمده استفاده گردد.»

در این نشست، که با عنوان «اجماع ملى رهبران سياسى» برگزار شد، تصمیم گرفتند «تا یک هفته دیگر، طرح‌ها و نظریات با در‌نظر‌داشت جهت‌های مختلف، در رابطه با تامین صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی توحید و تکمیل گردد».

این نشست در حالی برگزار شد و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و ترکیب هیات مذاکره‌کننده را به بحث گذاشتند که مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر وضعیت روشنی ندارد. چنان‌که آمریکایی‌ها، طالبان و حکومت افغانستان گفته‌اند، مذاکرات بین‌الافغانی پس از توافق آمریکا با طالبان آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر، حکومت افغانستان بارها در مورد رهبری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح با طالبان تاکید کرده و این موضوع مورد حمایت کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان نیز قرار گرفته است. رهبری گفت‌وگو‌های صلح تنظیم هیات مذاکره‌کننده را نیز شامل می‌شود.

اما نشست رهبران سیاسی بدون توجه به رهبری و نظارت دولت بر گفت‌وگوهای صلح، سعی دارد طرحی جامع برای صلح ارائه و هیات مذاکره‌کننده تشکیل دهد.

از سویی، شرکت‌کنندگان این نشست از چهره‌های رقیب اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، و مخالفان سیاسی حکومت‌اند. پیش از این، مخالفان سیاسی غنی در نشست‌های مقدماتی صلح با طالبان در مسکو، پاکستان و قطر شرکت کردند که همان موقع، انتقاد حکومت را برانگیخت.

اخیرا اشرف غنی در حاشیه‌ نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوییس، گفت حامد کرزی و عبدالله عبدالله برنامه‌ای برای صلح و آینده افغانستان ندارند. از این طرف، عبدالله عبدالله غنی را به انحصارگرایی در روند صلح متهم کرد و حامد کرزی هم گفت حکومت به بهانه برقراری آتش‌بس، در برابر صلح مانع ایجاد می‌کند.

یک منبع آگاه که در این نشست حضور داشته به ایران اینترنشنال گفته است حامد کرزی و عبدالله عبدالله طرح مشترکی برای صلح دارند و قرار است کمیته‌ای مشترک برای طرح مذاکره با طالبان تشکیل شود و سپس، «طرح مردم افغانستان» به آمریکا و طالبان ارائه شود.

به گفته این منبع آگاه، «سیاستمداران به اشرف غنی باور ندارند، زیرا فکر می‌کنند که غنی برای ماندن در قدرت، روند صلح را به درازا می‌کشد».

نشست رهبران سیاسی در کابل نشان‌دهنده چند‌دستگی سیاستمداران در مورد صلح و بی‌تردید نشان‌دهنده حرکت موازی آن‌ها با حکومت و چه بسا تلاش برای به دست گرفتن رهبری مذاکرات صلح افغانستان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More