شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اداره بازرس افغانستان از سوءاستفاده از بودجه مقابله با ویروس کرونا خبر داد

 

اداره بازرس ریاست‌جمهوری افغانستان از فساد گسترده و هدر دادن  ده‌ها میلیون افغانی از بودجه اختصاصی مقابله با ویروس کرونا در چند ولایت افغانستان خبر داد.

غزال حارس، رییس اداره بازرس افغانستان، چهارشنبه ۵ سنبله/شهریور، در نشست خبری گفت که پس از نشر گزارش رسانه‌ها در خصوص سوءاستفاده از بودجه مقابله با ویروس کرونا، این اداره تحقیقات و بررسی‌هایش را آغاز کرد که براساس آن، ده‌ها میلیون‌ افغانی از بودجه اختصاصی متعلق به مقابله با ویروس کرونا در ولایت‌های کابل، میدان وردک، نورستان، بدخشان و هرات حیف و میل شده است.

رییس اداره بازرس گفت، این اداره در جریان یک ماه گذشته، اسناد و پرونده‌های چهار ولایت را تحقیق، مستندسازی و بررسی کرده است که براساس یافته‌های این اداره، در این ولایت‌ها از بودجه اختصاصی مبارزه با کرونا حیف و میل شده است.

او گفت در ولایت هرات، شش قلم جنس با ۱۹ میلیون افغانی تفاوت در قیمت، خریداری شده است و یک ماشین سی‌تی اسکن به ارزش ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی در کابل خریداری شده است. او گفت در حالی‌که این ماشین در بازار کابل ۱۱ میلیون افغانی است.

به گفته رییس اداره بازرس، در ولایت نورستان، از ۱۳ میلیون و ۲۳۸ هزار افغانی ۴۹ قلم جنس خریداری شده است. او گفت، اداره بازرس به عنوان نمونه، قیمت‌های ۱۲ قلم آن را در بازار مقایسه کرد که چهار و نیم میلیون افغانی با قیمت‌ها تفاوت داشت.

غزال حارس همچنین گفت، در ولایت میدان وردک، ۱۲ قلم تجهیزات پزشکی به ارزش ۹ میلیون و۸۰۰ هزار افغانی از منبع واحدی خریداری شده که این وسایل غیرضروری بوده است. او گفت، از ۱۲ قلم جنس، ۷ قلم آن را بررسی کردیم که ۴/۵ میلیون افغانی در قیمت‌ها تفاوت داشت. او تصریح کرد که مقام‌های این ولایت از مصرف دو میلیون افغانی از بودجه کرونا گزارش دادند اما این مقام‌ها اسنادی را ارائه کردند و معلوم شد که هیچ قراردادی صورت نگرفته است.

رییس اداره بازرس گفت، در ولایت بدخشان، قیمت‌های ۱۱ قلم جنس را بررسی کردیم که حدود ۹ میلیون افغانی در قیمت‌ها تفاوت داشت. او گفت، بودجه اختصاصی برای ولایت بدخشان ۴۲ میلیون افغانی است که تاکنون به ارزش ۲۴/۴ میلیون افغانی اجناس خریداری و به این ولایت منتقل شده است و مبلغ ۱۷/۷ میلیون افغانی آن به این ولایت منتقل نشده است. او افزود که این موضوع نقض آشکار تدارکاتی است.

به گفته رییس اداره بازرس، در ولایت هرات، ۱۶ دستگاه تلویزیون، دوربین عکاسی با لنز بالا و اجناس غیر ضروری دیگر که ارتباط مستقیم با کرونا ندارد با قیمت ۲/۷ میلیون افغانی خریداری شده است.

رییس اداره بازرس همچنین قاچاق دستگاه‌ تنفس مصنوعی را به خارج از افغانستان تکذیب کرد و گفت، پس از نشر گزارش‌ رسانه‌ها مبنی بر قاچاق چند دستگاه تنفس مصنوعی به خارج از افغانستان این اداره از طریق اداره مستقل ارگان‌های محلی، ریاست‌های وزارت صحت‌عامه/بهداشت در ۳۴ ولایت و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ۳۷۲ دستگاه تنفس مصنوعی را در شفاخانه‌های/بیمارستان‌های سراسر کشور شناسایی کرده است. او گفت هیچ دستگاه تنفس مصنوعی به خارج از افغانستان قاچاق نشده است. اما او تصریح کرد که وزارت صحت‌عامه/بهداشت در گزارش نهایی خود به اداره بازرس، ۳۳۵ دستگاه تنفس مصنوعی را گزارش داده بود اما یافته‌های این اداره نشان می‌دهد که در سراسر کشور ۳۷۲ دستگاه وجود دارد.

غزال حارس گفت به دلیل ظرفیت پایین نیروی متخصص، استفاده از دستگاه‌های تنفسی در بیمارستان‌ها بسیار محدود بوده است. او گفت پرستارها و حتی پزشکان متخصص نیز استفاده از دستگاه‌های تنفس مصنوعی را بلد نبودند اما مسئولان شفاخانه‌ها، گزارش دادند که این دستگاه خراب است.

پس از نشر گزارش‌ها در خصوص فساد گسترده در بودجه مبارزه با کرونا، رییس جمهوری افغانستان اداره ویژه بازرس را ایجاد کرد تا در این مورد تحقیق کند. غزال حارس گفت، اداره بازرس جزئیات کامل گزارش خود را برای بررسی بیشتر به دادستانی فرستاده است. او گفت، اداره بازرس به طور نمونه برخی از قراردادها را بررسی کرده و انتظار دارد که تمام این قراردادها از سوی دادستانی بررسی شود.

او گفت، براساس یافته‌های اداره بازرس، در خریداری اجناس و منابع حیف و میل صورت گرفته است و یک تعداد مقام‌ها به ظن فساد به دادستانی معرفی شده‌اند.

در روزهای اخیر، وزیر پیشین بهداشت و چهار تن از معاونان پیشین و کنونی این وزارت‌خانه به اتهام فساد و سوء استفاده از بودجه کرونا به دادستانی کل معرفی شده‌اند. رییس اداره بازرس از این مقام‌‌ها اسم نبرد اما براساس گزارش‌ها، والی‌های کنونی بدخشان و میدان وردک و والی‌های پیشین هرات و نورستان نیز به دادستانی معرفی شده‌اند.

 غزال حارس گفت که پروسه ارائه گزارش اداره بازرس ادامه دارد و در روزهای آینده این اداره ولایت دیگری را بررسی خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More