شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افغانستان، ازبکستان و پاکستان سند ساخت خط‌ آهن را امضا کردند

 

 نمایندگان افغانستان، ازبکستان و پاکستان نقشه‌راه و سند برنامه‌ریزی و ساخت راه‌آهن مزارشریف‌ـ‌کابل‌ـ‌پیشاور را در تاشکند، پایتخت ازبکستان، امضا کردند.

این سند روز سه‌شنبه ۱۴ دلو/بهمن، به امضای وزیر خارجه افغانستان، معاون نخست‌وزیر ازبکستان و مشاور ارشد نخست‌وزیر پاکستان رسید.

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که با ایجاد این خط‌ آهن، گام مهمی در راستای اتصال و گسترش همکاری‌های منطقه‌‌ای برداشته شد و رویای مشترک «اتصال آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان» تحقق خواهد یافت. 

محمد‌حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان، در مراسم امضای سند گفت عملی‌ شدن پروژه خط‌ آهن بین سه‌ کشور جزء لاینفک دیدگاه اتصال منطقه‌ای افغانستان است و تطبیق با قوانین سازمان تجارت جهانی در زمینه‌های اتصال منطقه‌ای و پیش‌بینی سیاست‌های مورد‌نیاز می‌تواند به سه کشور در برابر چالش‌های احتمالی کمک کند.

سردار عمر زاقف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، احداث خط‌ آهن مزارشریف‌ـ‌کابل‌ـ‌پیشاور را «یک پروژه مهم و تاریخی در سده حاضر» دانست و گفت اجرایی شدن این پروژه چشم‌انداز پیشرفت اقتصادی در آسیای‌ میانه را دگرگون خواهد کرد. او از آمادگی ازبکستان برای اجرای این پروژه اطمینان داد.

عبدالرزاق داوود، مشاور ارشد نخست‌وزیر پاکستان، نیز در این مراسم پروژه خط‌ آهن را «افق جدید» برای گسترش تجارت میان سه کشور خواند و گفت زمان آن فرا رسیده است تا از موقعیت استراتژیک خود برای گسترش ارتباطات و اتصال منطقه‌ای استفاده کنیم و امکانات و ظرفیت‌های بالقوه مبادلات تجاری و اقتصادی خویش را به‌ کار اندازیم.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه افغانستان، نمایندگان شماری از سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی مالی، از جمله بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا، بانک اروپایی توسعه و بازسازی، بانک توسعه آسیایی، بانک جهانی و بانک سرمایه‌گذاری اروپا، در مراسم امضای سند ساخت خط‌ آهن حضور داشتند. سفیر آمریکا در ازبکستان نیز در این نشست سخنرانی کرد و از حمایت مالی ایالات متحده آمریکا از پروژه خط‌ آهن مزارشریف‌ـ‌کابل‌ـ‌پیشاور خبر داد.

در همین حال، میرویس میرزکوال، معاون اداره خط‌ آهن افغانستان، در دیدار با معاون هیات مدیره خط‌ آهن ازبکستان، ابراز امیدواری کرد به‌زودی کار روی خط‌ آهن مزارشریف‌ـ‌هرات‌ـ‌قندهار‌ـ‌کویته آغاز شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More