شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان بعد از مزار شریف، جلال‌آباد را هم تصرف کرد| بایدن: جنگ افغانستان را به رییس‌جمهور دیگری تحویل نمی‌دهم

درحالی که نیروهای طالبان شامگاه شنبه مزارشریف مرکز ولایت بلخ، و مراکز ولایات لغمان، بامیان و دایکندی و  بامداد یک‌شنبه جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار را تصرف کردند، دولت افغانستان از تعیین هیاتی برای مذاکره با طالبان خبر داد و همزمان جو بایدن در بیانیه‌ای گفت: من این جنگ را به پنجمین رییس‌جمهور تحویل نمی‌‌دهم.

تصرف مراکز ولایت‌های مختلف افغانستان از سوی نیروهای طالبان همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد بامداد یک‌شنبه بیست و چهارم مرداد ماه یک مقام افغان مستقر در شهر جلال‌آباد به خبرگزاری رویترز گفت که فرماندار جلال‌آباد تسلیم طالبان شده است و در حال حاضر هیچ درگیری در این شهر در جریان نیست. او افزود: «اجازه عبور به طالبان تنها راه نجات جان غیرنظامیان بود.»

از سوی دیگر رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای درباره قدرت‌گیری طالبان گفت: «‌من چهارمین رییس‌جمهوری آمریکا هستم که ریاست نیروهای آمریکایی در افغانستان را به عهده دارد. پیشتر دو دوره رییس‌جمهورهای دموکرات و جمهوری‌خواه بودند. من این جنگ را به پنجمین رییس‌جمهور تحویل نمی‌‌دهم.»

بایدن البته گفت که دستور اعزام ۵ هزار نیروی ارتش آمریکا به کابل را صادر کرده است تا در روند خروج آمریکایی‌ها، همکاران بومی ارتش و سازمان‌های آمریکایی و همچنین شرکای ایالات متحده، امنیت آنها را تضمین کنند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین به طالبان هشدار داد در صورت حمله به منافع آمریکا در افغانستان، با واکنش سریع و قاطع ارتش آمریکا روبرو خواهند شد.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز به روزنامه نیویورک تایمز گفت که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، در جریان مذاکرات در قطر از طالبان خواسته تا زمانی که ایالات متحده شهروندان خود و مترجمان و کارکنان افغان سفارت آمریکا را از افغانستان خارج نکرده است، وارد کابل نشوند

پیشروی طالبان در شبانه روز گذشته شتاب بیشتری گرفت و ساعتی پس از آنکه شنبه شب، بیست و سوم مرداد ماه، شاهدان عینی از ورود جنگجویان طالبان به شهر مزارشریف در پی عقب‌نشینی ارتش خبر دادند، مرکز ولایت بلخ به دست نیروهای طالبان سقوط کرد.

در پی تصرف شهر مزارشریف به دست طالبان، مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی و عطا محمدنور، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، به مرز ازبکستان رفتند.

عطا محمدنور، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، ساعاتی پس از سقوط مزارشریف در بیانیه‌ای گفت: با در یک توطئه بزرگ، سازمان‌یافته و‌ ناجوانمردانه، تمامی امکانات حکومتی و نیروهای دولتی به طالبان تسلیم کردند، این توطئه به حدی بود که می‌خواستند مارشال عبدالرشید دوستم و مرا هم به دام بیندازند که موفق نشدند.

او گفت که به همراه عبدالرشید دوستم و همچنین والی بلخ و شماری از مقام‌های این ولایت در مکان امنی مستقر شده‌اند و خطاب به مردم افغانستان تاکید کرد که «راه ما در این‌جا پایان نمی‌یابد».

علاوه بر این، نیروهای طالبان در ساعات پایانی شنبه شب وارد شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان افغانستان شدند. همزمان سخنگوی طالبان از تصرف کامل این شهر خبر داد و گفت که مراکز اصلی امنیتی و دولتی این شهر به دست نیروهای طالبان تصرف شده است.

پیشروی‌های شنبه شب طالبان به تصرف شهرهای مزارشریف و مهترلام محدود نماند و ساعتی بعد، طالبان تسلط خود بر مراکز دو ولایت دایکندی و بامیان را نیز اعلام کرد.

همزمان دولت افغانستان از تصمیم برای معرفی هیاتی جهت مذاکره با طالبان خبر داد. این هیات قرار است صلاحیت مذاکره درباره همه موارد از جمله ایجاد دولت انتقالی و اعلام آتش‌بس را داشته باشد.

از سوی دیگر، طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد به مردم افغانستان اطمینان می‌دهد «از جان، مال و آبروی آن‌ها محافظت می‌کند و هیچ‌کس در این مورد نگران نباشد» و همچنین نیروهای تحت امر این گروه به دفاتر سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های بهداشتی و آموزشی حمله نمی‌کند و امنیت دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه‌ها را تامین خواهد کرد.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای از نشست نخست وزیر و وزیرخارجه این کشور با ملا برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان، در دوحه خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه قطر تاکید شد که در این نشست،  وزیر خارجه قطر در نشست خود با ملا برادر تاکید کرده است که به خشونت پایان دهید و آتش‌بس اعلام کنید و برای رسیدن به یک راه‌حل همه جانبه سیاسی پروسه صلح را سرعت بخشید.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More