شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برخی کشورها عملیات انتقال از فرودگاه کابل را پایان دادند؛ طالبان: انفجارها در منطقه تحت پوشش آمریکا رخ داد

 

شماری از کشورهای غربی اعلام کردند که عملیات انتقال را از کابل پایان داده‌اند؛ از سوی دیگر، یک روز پس از انفجارهای انتحاری در بیرون از فرودگاه کابل، یک مقام طالبان گفت آمریکا مسئول تامین آن محل بود.

شمار دقیق تلفات انفجارهای فرودگاه کابل هنوز روشن نیست. آسوشیتدپرس روز جمعه ۵ شهریور گفت که شمار کشته‌ها به بیش از ۱۰۰ نفر، از جمله ۱۳ خدمه نظامی آمریکا، رسیده است.

گروه داعش، شاخه خراسان، مسئولیت این انفجارهای انتحاری را بر عهده گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سرپرست اطلاعات و فرهنگ طالبان، با تاکید بر اینکه این گروه انفجار علیه غیرنظامیان را «به شدت نکوهش می‌کند» در توییتی نوشت: «انفجار مذکور در ساحه‌ای به وقوع پیوسته است که امنیت آن در دست نیروهای آمریکایی است.»

مقام‌های آمریکایی پیشتر طالبان را در عدم کنترل دقیق مسیرهای ورودی به فرودگاه سرزنش کرده بودند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، نیز در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در اعتماد کردن به طالبان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل مرتکب اشتباه شد گفت: «این طور فکر نمی‌کنم.»

او گفت: «ما به طالبان اعتماد نکرده‌ایم. فقط به این اعتماد کرده‌ایم که طالبان به خاطر منافع خودش می‌خواهد فرایند خروج شهروندان مورد نظر از افغانستان در مهلت مقرر انجام شود.»

محکومیت‌های بین‌المللی انفجارهای کابل همچنان ادامه دارد و شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است روز دوشنبه نشستی اضطراری برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار کند.

با این حال شماری از نهادهای وابسته به سازمان ملل و همچنین سازمان‌های بین‌المللی روز جمعه در ژنو برای بررسی وضعیت افغانستان به رایزنی پرداختند.

ریک برنان، از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی، در این جلسه درباره رو به اتمام بودن تجهیزات پزشکی در افغانستان هشدار داد و گفت که فرودگاه کابل به دلیل مشکلات امنیتی برای ارسال تجهیزات قابل‌استفاده نیست و هزینه‌های بیمه برای سفر به افغانستان نیز «سر به فلک کشیده است».

 

توقف یا پایان انتقال‌ها از فرودگاه کابل

پس از وقوع انفجارهای عصر پنجشنبه پروازها از فرودگاه کابل برای ساعاتی متوقف شد اما آسوشیتدپرس گزارش داده است که از صبح جمعه پروازها برای عملیات انتقال از سر گرفته شده است.

آمریکا نهم شهریور را مهلت نهایی خروج از افغانستان تعیین کرده و با نزدیک شدن به این موعد، تلاش‌ برای خارج کردن اتباع خارجی و همچنین افغان‌هایی که طی دو دهه گذشته با سازمان‌ها و نهادهای غربی همکاری داشته‌اند شدت گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، با وجود انفجارهای روز پنجشنبه هزاران نفر همچنان در روز جمعه در فرودگاه کابل حضور دارند و خواستار خروج از افغانستان هستند.

اسپانیا روز جمعه از پایان عملیات انتقال افراد از افغانستان خبر داد و بریتانیا نیز صبح جمعه اعلام کرد تا ساعاتی دیگر عملیات این کشور برای انتقال پایان خواهد یافت.

فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که عملیات انتقال را تا عصر جمعه به اتمام می‌رساند.

کانادا، استرالیا، مجارستان، لهستان و نیوزیلند نیز روز پنجشنبه از اتمام عملیات خود برای خروج افراد خبر دادند.

هلند نیز روز پنجشنبه پیش از وقوع انفجارها و در پی دریافت هشدار بمب‌گذاری، از توقف عملیات انتقال افراد خبر داده بود.

آلمان نیز اعلام کرد که عملیات خروج شهروندان این کشور و همکاران افغان نهادهای آلمانی در کابل پایان یافته و بیش از پنج هزار نفر به این کشور منتقل شده‌اند.

بلژیک و دانمارک نیز روز چهارشنبه عملیات تخلیه را به پایان رساندند و نروژ هم گفته است به دلیل بسته شدن درهای فرودگاه کابل، این کشور نمی‌تواند شهروندان خود را از افغانستان خارج کند.

 

تحرکات منطقه‌ای

ترکیه نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کرده است. در همین حال چند مقام ترکیه که نام‌شان ذکر نشده به رسانه‌ها گفته‌اند طالبان از این کشور درباره همکاری‌های فنی برای فرودگاه کابل درخواست کمک کرده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز جمعه گفت که دولتش با گروه طالبان در کابل گفت‌وگو کرده و این کشور همچنان آماده است در تامین امنیت فرودگاه کابل به طالبان کمک کند.

همزمان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، روز پنجشنبه و یک روز پس از تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی به تهران سفر کرد و به دیدار ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رییس جمهور و وزیر خارجه ایران، رفت.

قریشی در روزهای اخیر و به دنبال تحولات افغانستان، به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان سفر کرده بود.

به نوشته رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه ایران، وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای پاکستانی خود از طرح او برای برگزاری نشست وزیران خارجه همسایگان ‎افغانستان استقبال کرده و گفته است تهران آمادگی میزبانی این نشست را دارد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More