شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع‌ افغان‌های ساکن قم با شعار مرگ بر حامیان طالبان

یک روز پس از تظاهرات اعتراضی افغان‌های ساکن تهران و مشهد علیه قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، تظاهرات مشابهی در قم برگزار شد.

بر اساس گزارش و تصاویری که رسانه‌های ایران از تظاهرات شهروندان افغانستان مقیم قم در روز دوشنبه ۲۵ مرداد منتشر کرده‌اند، زنان و مردان افغان پرچم‌ کشور خود و همچنین پلاکاردهایی علیه طالبان در دست داشتند.

همچنین بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، این تظاهرکنندگان شعارهایی چون «امارت اسلامی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم»، «‌مرگ بر اشرف غنی خائن»، «‌مرگ بر پاکستان» و «‌مرگ بر حامیان طالبان» سردادند.

روز یکشنبه نیز همزمان با اعلام ورود طالبان به کابل، شماری از شهروندان افغانستان مقیم تهران مقابل دفتر سازمان ملل متحد در این شهر تجمع کردند و علیه طالبان شعار دادند.

همزمان گروهی از افغان‌های ساکن مشهد نیز با برگزاری تجمعی در اعترض به قدرت‌گیری طالبان، شعارهایی از جمله «‌مرگ بر طالبان» و «‌ملت چرا نشستین، ناجی فقط تو هستی» سر دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که محمد اسماعیل خان، فرمانده نیروهای مردمی هرات، که در پی تصرف هرات در مقابل نیروهای طالبان تسلیم شده بود، وارد خاک ایران شده و هم‌اکنون در مشهد به‌سر می‌برد.

اعتراضات در ایران علیه قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از خروج آمریکا از افغانستان استقبال کرده‌اند.

ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی روز دوشنبه در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از «شکست نظامی» آمریکا در افغانستان سخن گفت و تاکید کرد خروج آمریکا «باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار» در افغانستان تبدیل شود.

رییسی ادامه داد: «ایران برای برقراری ثبات» در افغانستان تلاش خواهد کرد و «به مناسبات همسایگی» با این کشور پایبند است.

پیشتر برخی از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی و فعالان، از سیاست کنونی جمهوری اسلامی درباره طالبان انتقاد کرده‌اند.

همچنین روز دوشنبه ظریف با یوه شیائو یونگ نماینده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان، در تهران دیدار کرد. پیشتر چین اعلام کرده تمایل دارد «روابط دوستانه» با طالبان برقرار کند.

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور افغانستان نیز گفته که روسیه طالبان را «خطری برای آسیای مرکزی نمی‌بیند.» او اشاره کرد که مسکو پیش از این زمینه را برای برقراری ارتباط با طالبان مهیا کرده بود.

یک مقام سفارت روسیه در افغانستان به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد قرار است سفیر روسیه در این کشور روز سه‌شنبه با نماینده طالبان دیدار کند.

همچنین بر اساس گزارش رسمی که از دیدار ظریف با نماینده چین منتشر شده، وزیر خارجه ایران در این دیدار «موضوع بی‌جا شدگان در تحولات اخیر افغانستان و هجوم آنها به سوی کشورهای همسایه را یکی از مهمترین و ضروری‌ترین موضوعات» در شرایط کنونی دانست.

پیشتر کانون نویسندگان ایران در پیامی بدون ذکر نام جمهوری اسلامی، از «حاکمان مستبد» که تنها به فکر «استحکام مرز مشترک» کشور خود با افغانستان هستند، انتقاد کرده بود.

یک روز پس از ورود طالبان به کابل، وضعیت این شهر آشفته است و در پی هجوم مردم به فرودگاه بین‌المللی کابل برای ترک افغانستان، از بالگردهای نظامی برای متفرق کردن جمعیت استفاده شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد دست‌کم پنج نفر در فرودگاه کابل در حالی که صدها نفر سعی داشتند به زور سوار هواپیماهای در حال ترک افغانستان شوند،‌ کشته شده‌اند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از لغو تمامی پروازهای تهران-کابل خبر داد و گفت آسمان افغانستان تا اطلاع بعدی بسته است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More