شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنگ در شهر هرات؛ فرمانده تیپ اول قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر کشته شد 

طالبان با تصرف بیشتر ولسوالی‌های ولایت هرات، اکنون به دروازه‌های ورودی مرکز شهر هرات رسیده است و از دو روز پیش به این سو، درگیری‌های شدیدی بین نظامیان دولت و جنگجویان طالبان در کمربندهای امنیتی جریان دارد. 

دفتر مطبوعاتی والی هرات روز شنبه ۹ اسد/مرداد اعلام کرد که کماندوها و نیروهای ویژه به محل رسیده‌اند و مشغول پاک‌سازی مناطق اطراف پل مالان هستند. پل مالان و پل پشتون دو منطقه‌ نزدیک به شهر هرات است و درگیری در این مناطق جریان دارد. 

در اطلاعیه والی هرات آمده است که جنگجویان طالبان در خانه‌های مسکونی مستقر شده‌اند و عملیات مشترک نیروهای امنیتی و بسیج مردمی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به‌آرامی پیش می‌رود. 

از سوی دیگر، سخنگوهای طالبان اعلام کردند که عبدالحمید حمید، فرمانده لوا/تیپ اول قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر ولایت هرات، در حمله افراد این گروه کشته شده است. دفتر مطبوعاتی والی هرات با تایید این خبر گفت عبدالحمید، از نظامیان برجسته ارتش، دیروز جمعه در نبرد مستقیم با دشمن در منطقه پشتون پل شهر هرات اسیر و به‌دست دشمن کشته شد. 

قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، در رشته توییتی مدعی شد که دیشب فرمانده پلیس ولسوالی انجیل و همچنین «رییس ارکان کندک ۰۵ مربوط به زون ۶۰۶ انصار» در حمله طالبان زخمی و شماری از محافظان و نیروهای امنیتی کشته شدند. مقام‌های افغان تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند. 

در حال حاضر، اسماعیل خان، رهبر جهادی، و عبدالصبور قانع، والی هرات، در پل مالان در خط مقدم جنگ حضور دارند و جنگ علیه طالبان را رهبری می‌کنند. 

حمله به دفتر سازمان ملل در هرات 

دیروز جمعه ۸ اسد/مرداد، سازمان ملل متحد اعلام کرد ساختمان دفتر این سازمان در ولایت هرات هدف حمله قرار گرفت که در نتیجه آن، یک پلیس افغان کشته و شماری از سربازان زخمی شدند. دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار بیانیه‌ای، خبر داد که «عناصر ضددولت» دفتر این سازمان را هدف حمله خمپاره و شلیک گلوله قرار داده‌اند. بنا بر اعلام یوناما، در این حادثه به کارکنان سازمان ملل آسیب نرسیده است. 

دبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، و شماری از سازمان‌های بین‌المللی حمله به دفتر سازمان ملل متحد را محکوم کردند. 

در بیانیه یوناما آمده است: «حمله علیه کارکنان غیرنظامی سازمان ملل متحد و دفاتر آنان بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است و ممکن است جنایت جنگی پنداشته شود.»  

قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، گفت دفتر یوناما در نزدیکی منطقه جنگی قرار داشت که ممکن است در جریان جنگ و شلیک متقابل به نگهبانان یوناما آسیبی رسیده باشد. سخنگوی طالبان در توییتی نوشت: «دفتر یوناما در ولایت هرات محفوظ است و با هیچ مشکل مواجه نیست». 

در پی حمله گسترده طالبان به شهر هرات، والی این ولایت گفت حمله طالبان به شهر هرات ناکام مانده است. دفتر مطبوعاتی هرات در ادامه افزود طالبان ابتدا حملات خود را به ولسوالی گذره آغاز و پس از آن، از شرق و غرب این ولسوالی می‌خواستند وارد شهر هرات شوند که در نتیجه اقدام‌های نیروهای امنیتی، «توطئه بزرگ طالبان» خنثی شد.  

مقام‌های محلی هرات گفتند که در جریان درگیری‌ها و حمله‌های هوایی، حدود ۲۰۰ تن از افراد طالبان کشته و زخمی شدند. 

عبدالصبور قانع، والی هرات، گفت نیروهای امنیتی با راه‌اندازی عملیات نظامی، تمام مناطق دو طرف  شاهراه فرودگاه هرات و ولسوالی گذره این ولایت را از وجود طالبان پاک‌سازی و افراد طالبان از منطقه فرار کرده‌اند. 

با شدت گرفتن جنگ در شهر هرات، پرواز بین کابل و هرات متوقف شده است. 

در هفته‌های اخیر، طالبان بندر‌های اسلام‌قلعه در مرز با ایران و بندر تورغندی در مرز ترکمنستان را نیز تصرف کردند. 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More