شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: پایان عملیات تخلیه افراد از فرودگاه کابل تا ۹ شهریور به همکاری طالبان بستگی دارد

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، ضمن تاکید بر لزوم حمایت از پناهجویان افغانستانی خاطرنشان کرد خروج اتباع خارجی و شهروندان افغانستانی تحت خطر از این کشور در صورتی امکان‌پذیر است که طالبان در این روند همکاری کند.

بایدن در سخنرانی روز سه شنبه در کاخ سفید با اشاره به نشست خود با سران گروه هفت و مقامات ارشد ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا درباره افغانستان گفت: «ما در تلاش هستیم همه افراد مورد نظر را تا ۳۱ اوت [۹ شهریور] از افغانستان خارج کنیم، اما تحقق این هدف به همکاری طالبان بستگی دارد. طالبان باید اجازه دسترسی به فرودگاه را فراهم کند و از ایجاد اختلال در روند تخلیه افراد جلوگیری کند.»

او افزود: «ایالات متحده از ۱۴ اوت، ۲۳ مرداد، به خروج بیش از ۷۰ هزار نفر از افغانستان کمک کرده است.»

بایدن با اشاره به اینکه باید در روند خارج کردن افراد از افغانستان خطرات مهمی را در محاسبات در نظر گرفت، گفت: «هر روز که در افغانستان بمانیم با خطر روز افزون حمله داعش افغانستان، که دشمن قسم‌خورده طالبان به شمار می‌آید، روبرو هستیم. اگر چه طالبان در حال همکاری با ماست، اما وضعیت کنونی قابل اتکا نیست.»

او افزود: «مقامات گروه هفت، ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا بر لزوم اتخاذ موضعی واحد در برابر طالبان تاکید داشتند. مشروعیت دولت آینده افغانستان به اقداماتی بستگی دارد که هم‌اکنون در ارتباط با تعهدات بین‌المللی این کشور، از جمله جلوگیری از تبدیل آن به پایگاه تروریسم، صورت می‌گیرد.»

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین خاطرنشان کرد سران گروه هفت ضمن تاکید بر لزوم ارسال سریع کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان، چگونگی حمایت از پناهجویان و افرادی که از افغانستان می‌گریزند را بررسی کردند.

بایدن با تاکید بر لزوم همکاری بین‌المللی برای اسکان هزاران پناهجوی افغانستانی گفت که ایالات متحده برای این منظور از نزدیک با سازمان‌های حمایت از پناهجویان در حال همکاری است.

رییس‌جمهوری ایالات متحده گفت: «ما در سال ۲۰۰۱ به افغانستان رفتیم تا عوامل حمله ۱۱ سپتامبر و اسامه بن لادن را دستگیر کرده و از تبدیل این کشور به محلی برای انجام حمله علیه آمریکا و متحدانش جلوگیری کنیم و امروز این اهداف محقق شده‌اند.»

او افزود: «همکاری با نزدیک‌ترین شرکایمان برای مقابله با تروریسم، یک بخش حیاتی از استراتژی ما باقی خواهد ماند. ما در حال مشورت و همکاری با نزدیک‌ترین کشورهای دموکراتیک و دوست هستیم.»

بایدن خاطرنشان کرد: «آمریکا بدون نیاز به حضور نظامی دائم، در ماموریت‌های ضد تروریستی در نقاط مختلفی از جهان شرکت دارد، که خطر تروریسم در آنها بیش از افغانستان است، و در مورد افغانستان نیز می‌تواند چنین رویه‌ای در پیش گیرد.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More