شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت افغانستان از برنامه «دسترخوان ملی» رونمایی کرد

 

دولت افغانستان برنامه توزیع مواد غذایی، با عنوان «دسترخوان ملی»، را با هزینه ۲۴۴ میلیون دلار، افتتاح کرد که قرار است ۹۰ درصد جمعیت افغانستان را پوشش دهد.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، روز شنبه ۲۸ سرطان/ تیر، در مراسم افتتاح این برنامه گفت با افتتاح دسترخوان ملی، گامی دیگر در راستای قرارداد اجتماعی میان ملت و دولت برداشته می‌شود و هدف این است که پول مستقیم به دست خانواده‌ها برسد و هدف نهایی از راه‌اندازی چنین برنامه‌هایی فراهم کردن «تخته خیزش» است که در سال‌های آینده، پول مستقیم به خانواده‌هایی برسد که نشانی، هویت و موقعیتشان مشخص است.

در پی شیوع کرونا، دولت افغانستان در دو مرحله، گندم و نان خشک میان خانواده‌ها و افراد نیازمند توزیع کرد و برنامه دسترخوان ملی سومین برنامه‌ای است که برای پشتیبانی از خانواده‌هایی که در این دوران متضرر شده‌اند، راه‌اندازی شده است.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری، گفت برنامه دسترخوان ملی با کمک بانک جهانی، در دو مرحله اجرا می‌شود. در مرحله اول، این برنامه در ۳۴ ولایت، که ۱۲۳ ولسوالی و ۱۱ هزار و ۸۹۶ روستا را در‌بر‌می‌گیرد، اجرا می‌شود و حدود ۱/۶۷ میلیون (۱۶ صد‌هزار) خانواده را پوشش می‌دهد. مجموع هزینه دور اول دسترخوان ملی بالغ بر ۸۶ میلیون دلار است. 

اقلام و مواد غذایی که در این مرحله توزیع می‌شود شامل آرد، برنج، لوبیا، روغن و صابون دستشویی است.

به گفته امرالله صالح، مرحله دوم نیز ۳۴ ولایت و ۲۳۵ ولسوالی را شامل می‌شود که ۲۱ هزار و ۸۴۲ روستا را در‌بر‌می‌گیرد و ۲/۵ میلیون خانواده را پوشش می‌دهد. هزینه دور دوم ۱۵۸ میلیون دلار برآورد شده است. معاون ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که این برنامه در مجموع، بیش از ۹۰ درصد مردم را پوشش می‌دهد.

رییس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که این برنامه را شوراها و موسسات همکار دولت در تمام ولایت‌های این کشور اجرا می‌‌کنند و تمام نهادهای مدنی و اجتماعی حق نظارت بر این برنامه را دارند.

هدف از این برنامه رفع نیازهای اساسی شهروندان است و رییس‌جمهوری افغانستان در این زمینه گفت: «یک دولت مسئول درد مردم خود را جدی می‌گیرد، اقدام می‌کند و واضع می‌سازد که یک قرارداد اجتماعی میان دولت و ملت وجود دارد.» اشرف غنی در ادامه افزود که حکومت باید از درد مردم با‌خبر باشد و خود را مسئول بداند. 

رسانه‌های افغانستان اخیرا گزارش‌هایی در مورد فساد در برنامه توزیع نان خشک منتشر کردند که حاکی از حیف‌و‌میل میلیون‌ها افغانی از بودجه این برنامه است. با وجود این، اشرف غنی امروز گفت دولت افغانستان با برنامه توزیع نان خشک، علی‌رغم مشکلاتی که این برنامه داشت، به نیازمندان کمک کرد. او ضمن تایید این‌که دولت در برابر خطر گرسنگی، مقداری هدررفت را نیز پذیرفت، تصریح کرد که وضعیت روز‌به‌روز بهتر می‌شود.

بنا بر اعلام رییس‌جمهوری افغانستان، اداره احصاییه مرکزی مشخصات ۷۳ درصد از کسانی را که نان خشک دریافت کرده بودند ثبت کرده است که از این تعداد، ۴۹ درصد آن‌ها بی‌کار بودند. اشرف غنی گفت: «پس از این، برای توسعه افغانستان، نمی‌توانیم از جهان صدقه بگیریم، باید از منابع خود استفاده کنیم.» او در ادامه افزود: «با آن‌که ۹۰ فیصد (درصد) مردم افغانستان با درآمد دو دلار، زیر خط فقر قرار دارند، اما احساسی که مردم این کشور در دوران کرونا از خود بروز دادند نشان‌دهنده یک ملت تواناست.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More