شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت جدید آمریکا توافق‌نامه دوحه با طالبان را بازنگری می‌کند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، در تماس تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، گفت ایالات متحده آمریکا قصد دارد در توافق‌نامه آمریکا با گروه طالبان بازنگری کند.

بنا بر اعلام کاخ سفید، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با همتای افغانستانی‌اش گفت ایالات متحده آمریکا قصد دارد توافق‌نامه فوریه ۲۰۲۰ آمریکا با طالبان را بررسی کند و ببیند آیا گروه طالبان به تعهداتش در مورد قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و مذاکرات موثر با دیگر طرف‌های دخیل در این روند عمل کرده است یا خیر.

مشاور امنیت ملی جو بایدن روز جمعه ۳ دلو/بهمن در گفت‌وگو با مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرد ایالات متحده آمریکا با تلاش دیپلماتیک قوی منطقه‌ای که هدف آن کمک به دو طرف برای دستیابی به توافق سیاسی پایدار و آتش‌بس دائمی است، از روند صلح افغانستان پشتیبانی می‌کند.

حمدالله محب روز شنبه ۴ دلو/بهمن، در رشته توییتی نوشت که او در صحبت با همتای آمریکایی‌اش، توافق کرده است برای دستیابی به آتش‌بس دائمی و صلح عادلانه و پایدار در افغانستان دموکراتیک که قادر به حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته باشد، از حقوق همه افغان‌ها محافظت کند و همچنین به اصلاحات ادامه دهد.

بنا بر بیانیه کاخ سفید، جک سالیوان در گفت‌و‌گو با محب تاکید کرد آمریکا تمایل دارد همه رهبران افغانستان از این فرصت تاریخی برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان استقبال کنند و ایالات متحده آمریکا نیز از دستاوردهای «خارق‌العاده زنان، دختران و اقلیت‌های افغانستان» به‌عنوان بخشی از روند صلح حمایت می‌کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان به نقل از جک سالیوان گفت همکاری آمریکا با دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور اولویتی کلیدی برای اهداف امنیت ملی ایالات متحده آمریکا است. حمدالله محب تاکید کرد كه افغانستان همچنان به مشاركت بنیادی با ایالات متحده آمریکا متعهد است و در زمینه امنیت، صلح، مبارزه با تروریسم و تعامل منطقه‌ای با آمریکا همکاری نزدیک خواهد داشت.

در یک هفته گذشته، این دومین مقام‌ ارشد دولت جدید آمریکاست که از بررسی و بازنگری توافق‌نامه آمریکا با طالبان خبر داده است. پیش از سالیوان، آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه، در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ضمن تاکید بر ضرورت پایان جنگ طولانی‌مدت آمریکا در افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، گفت توافق‌نامه آمریکا با طالبان باید بررسی شود. وزیر خارجه پیشنهادی جو بایدن در عین حال گفته بود که هنوز از جزئیات این توافق‌نامه آگاهی ندارد.

دولت افغانستان از توافق‌نامه آمریکا با طالبان به‌شدت ناراضی است و معاونان رییس‌جمهوری افغانستان در پی انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا، خواستار بازنگری این توافق‌نامه شدند.

به باور دولت افغانستان، گروه طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا، روابطش با سازمان القاعده را قطع نکرده، خشونت‌ها را افزایش داده است و به گفته مقام‌های این کشور، طالبان اراده‌ای برای برقراری صلح و مذاکرات جدی با دولت افغانستان ندارد.

گروه طالبان پیش از این گفته بودند که توافق‌نامه دوحه بین طالبان و آمریکا توافق با شخص خاصی نیست بلکه توافق با یک دولت است و آن‌ها امیدوارند که دولت جدید آمریکا به توافق‌نامه دوحه پایبند باشد.

از سوی دیگر، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا گزارش داد که جو بایدن قصد دارد زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، را تا زمانی که تیم جدید این توافق‌نامه را بررسی کند و سیاست دولت جدید آمریکا در قبال افغانستان روشن شود، در این سمت ابقا کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More