شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دو روز بعد از تصرف کابل، طالبان «عفو عمومی» اعلام کرد

 

گروه طالبان دو روز پس از تصرف کابل با اعلام «عفو عمومی» برای همه مقام‌ها و کارمندان دولتی افغانستان، از آنان خواست به کار خود بازگردند.

این گروه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت: «عفو عمومی برای همه اعلام شده است. بنابراین شما باید زندگی معمول خود را با اطمینان کامل از سر بگیرید.»

این در حالی است که تصاویر منتشرشده از فرودگاه کابل در روزهای گذشته هزاران شهروند افغان را نشان می‌دهد که سعی دارند از این کشور فرار کنند. بر اساس گزارش‌ها، طالبان جست‌وجوی خانه‌به‌خانه را هم آغاز کرده‌اند و گزارش‌هایی نیز از بازداشت و ناپدید شدن برخی چهر‌ه‌های ادبی و روزنامه‌نگاران منتشر شده است.

 

 

پیشتر، سهیل شاهین،‌ سخنگوی طالبان، در مصاحبه با کریستین امان‌پور به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «مردم نباید ترس و وحشت داشته باشند. ما نمی‌خواهیم انحصار قدرت را داشته باشیم و برای همین حکومت جامع اسلامی تشکیل خواهیم داد»

سخنگوی طالبان در برابر سوالی درباره ویدیوی کشتار ۲۲ سرباز افغانستان که قصد تسلیم داشتند،‌ این ویدیو را «جعلی» خواند. این در حالی است که خبرنگار سی‌ان‌ان به او گفت بررسی این شبکه نشان داده ویدیو تایید شده است.

روز سه‌شنبه، همچنین دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت افغانستان هرگز نباید برای حمله تروریستی به غرب مورد استفاده قرار بگیرد. او افزود طالبان خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌کردیم کنترل را به دست گرفتند. 

راب اما گفت طالبان در حال حاضر در قدرت‌اند و «باید با واقعیت کنار آمد».

خروج شهروندان خارجی از افغانستان همچنان ادامه دارد و پروازهای نظامی برای از سرگیری تخلیه دیپلمات‌ها و غیرنظامیان صبح سه‌شنبه از سرگرفته شد.

فرانسه شامگاه گذشته اولین پرواز خود را برای تخلیه نیروهایش به سوی پایگاه نظامی خود در امارات متحده عربی انجام داد.

یک مقام امنیتی غربی به رویترز گفت باند فرودگاه کابل که روز دوشنبه صحنه حضور هزاران افغانی بود که قصد داشتند از افغانستان فرار کنند، اکنون قابل استفاده است.

طالبان روز یکشنبه توانستند کنترل کابل را به دست گیرند، اما حضور مردم در فرودگاه کابل صحنه‌ای بی‌سابقه از ترس و نگرانی مردم را از قدرت گرفتن طالبان به نمایش گذاشت.

یک کمیسر اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه خواستار ایجاد یک کریدور بشردوستانه شد تا هم پناهجویانی که از افغانستان فرار می‌کنند پذیرش شوند و هم از ایجاد موج‌های پناهجویی جلوگیری شود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More