شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری افغانستان: مردم و حتی طالبان از جنگ خسته شده‌اند

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در سفر به دوحه، پایتخت قطر، با تیم مذاکره‌کننده دولت، زلمی خلیل‌زاد، نخست‌وزیر قطر و جمعی از خبرنگاران جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

معصوم ستانکزی، رییس هیات مذاکره‌کننده دولت، در دیدار با رییس‌جمهوری، گزارش کاری هیات را ارائه کرد و گفت قانون اساسی، منافع ملی و فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح نقشه راه هیات مذاکره‌کننده دولت است. ستانکزی گفت تیم مذاکره‌کننده از تمام پیچیدگی‌ها و ابعاد مذاکرات صلح با طالبان آگاهی دارد و در سطوح مختلف با طالبان نشست‌ داشته است. او قوت تیم مذاکره‌کننده دولت را در «تنوع، عقلانیت، ظرفیت و وحدت» خواند و در ادامه افزود این امر به طرف مقابل تصویر روشن افغانستان نوین را ارائه می‌کند و آن‌ها را به بازنگری و تفکر تشویق می‌کند. معصوم ستانکزی، که به نمایندگی از تیم مذاکره‌کننده صحبت می‌کرد، از رییس‌جمهوری و رهبری حکومت تشکر کرد که بدون دستور و فرمایش ویژه، از تیم مذاکره‌کننده حمایت قاطع کرده است.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، در این نشست گفت به روحیه عالی، تحمل و تعهد هیات مذاکره‌کننده دولت افتخار می‌کند و اهتزاز بیرق افغانستان در جاده‌های دوحه به طرف مقابل این پیام را می‌دهد که نظام و ظرفیت موجود، به نام جمهوریت، می‌تواند آنان را در خود بپذیرد.

بر اساس خبرنامه دفتر ریاست جمهوری، اشرف غنی تیم مذاکره‌کننده حکومت را «تیم وصل، نه تیم فصل» خواند و گفت مردم می‌خواهند بر بحران چهل سال گذشته نقطه پایان بگذارید و ملت راه‌حل اساسی این بحران را در جمهوریت نظام می‌بیند.

رییس‌جمهوری در این دیدار تصریح کرد که جهان بر صلح و توسعه افغانستان اجماع دارد و حکومت برای جذب سرمایه ملی و بین‌المللی تلاش می‌کند که در نتیجه آن، «اخیرا یک میلیاردر استرالیایی در عرصه‌های مختلف با حکومت افغانستان تفاهم‌نامه‌های مختلف سرمایه‌گذاری امضا کرده و مذاکرات ما با کمپانی زیمنس در بخش تولید انرژی بادی ادامه دارد». اشرف غنی در ادامه افزود با این پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، در زندگی مردم بهبود قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد می‌شود.

غنی همچنین تاکید کرد: «مردم افغانستان و حتی جنگجویان طالب دیگر از جنگ خسته شده‌اند و این خستگی باید به گونه اساسی درک شود.»

رییس‌جمهوری افغانستان در دیداری جداگانه با زلمی خلیل‌زاد، که در آن نماینده شورای امنیت ملی آمریکا، فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان و نماینده پنتاگون نیز حضور داشتند، درباره ضرورت آتش‌بس و همچنین نشست آتی ژنو گفت‌وگو کرد.

زلمی خلیل‌زاد در این دیدار، آغاز مذاکرات صلح میان دولت و طالبان را به اشرف غنی تبریک گفت و روند صلح را متعلق به مردم افغانستان خواند. بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان، خلیل‌زاد از تشدید خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بر موضع ایالات متحده آمریکا در حمایت از افغانستان تاکید کرد.

رییس‌جمهوری افغانستان همچنین شامگاه دیروز ۱۴ میزان/مهر، با شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در شهر دوحه دیدار کرد. نخست‌وزیر قطر در این دیدار، از سفر اشرف غنی به آن کشور ابراز خرسندی کرد و گفت قطر و افغانستان دو کشور دوست و برادرند و قطر خواهان صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

در این دیدار، هر دو طرف روی گسترش روابط دو کشور، همکاری‌های اقتصادی و روند صلح گفت‌وگو کردند و غنی در ادامه تاکید کرد افغانستان خواهان روابط دوستانه و مبتنی بر منافع دوجانبه با تمام کشورهای منطقه و جهان است و مناسبات افغانستان با کشورهای همسایه با توجه به نقاط مشترک فرهنگی و مذهبی، اهمیت ویژه دارد.

اشرف غنی در نشست با مسئولان رسانه‌های افغانستان، که او را در این سفر همراهی می‌کنند، گفت روی ابعاد مختلف صلح بحث و گفت‌وگو می‌شود و حکومت مصمم است به جنگ چهل ساله در افغانستان پایان دهد. رییس‌جمهوری افغانستان در ادامه افزود حدود حکومت در مذاکرات صلح «قانون اساسی و منشور لویه جرگه مشورتی صلح است و بدون قانون اساسی، نظام دموکراتیک افغانستان نقص خواهد داشت».

اشرف غنی دیروز دوشنبه ۱۴ میزان/مهر، در راس یک هیات عالی‌رتبه دولتی ابتدا برای ابراز همدردی و تسلیت برای درگذشت امیر کویت به کویت رفت و سپس، وارد قطر شد. قرار است اشرف غنی امروز سه‌شنبه ۱۵ میزان/مهر، با امیر قطر دیدار کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More