شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شلیک مرگبار طالبان به معترضان در جلال‌آباد؛ دست‌کم سه نفر کشته شدند



خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی از کشته شدن دست‌کم سه نفر و زخمی شدن بیش از ده نفر دیگر در جریان یک تظاهرات ضد طالبان در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان خبر داد.

این شاهدان عینی روز چهارشنبه ۲۷ مرداد به رویترز گفتند که این افراد بر اثر تیراندازی از سوی طالبان کشته و زخمی شدند.

یک منبع طالبان نیز کشته شدن یک نفر در جلال‌آباد را تایید کرد. این شهر در حدود ۱۵۰ کیلومتری شرق کابل واقع است.

بر اساس گزارش شاهدان عینی، تیراندازی زمانی آغاز شد که ساکنان قصد داشتند پرچم کشور افغانستان را در یک میدان شهر نصب کنند.

برخی آژانس‌های خبری تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد تعدادی از تظاهرکنندگان در حال به اهتزاز درآوردن پرچم افغانستان بر فراز بنای یک میدان هستند و صدها نفر از مردم در میدان تجمع کرده‌اند.

 

 

 

 

برخی شاهدان گفتند طالبان به سمت معترضان تیراندازی کردند و تعدادی از روزنامه‌نگاران نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

یک مقام پیشین پلیس افغانستان به رویترز گفت که در این درگیری چهار نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند. او جزئیات بیشتری در این زمینه ارایه نکرد.

یکی از نیروهای طالبان که در زمان درگیری در جلال‌آباد حاضر بود به رویترز گفت: «چند اخلالگر می‌خواستند برای ما مشکلاتی ایجاد کنند.»

او ادامه داد: «این افراد از انعطاف‌پذیری سیاست‌های ما سود می‌برند.»

رویترز نوشت که سخنگوی طالبان برای اظهارنظر در این باره در دسترس نبود. اما پیشتر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در اولین نشست خبری خود در کابل پس از به قدرت رسیدن طالبان گفته است: «به تمام هم‌وطنان و به ویژه کابلی‌ها اطمینان می‌دهم که جان و مال شان امن است. روز به روز امنیت بهتر می‌شود.»

او همچنین گفت طالبان نسبت به ۲۰ سال قبل تغییر مثبت کرده و می‌خواهد حکومتی برپا شود که پاسخگوی همه مردم باشد.

 

اشرف غنی در امارات متحده عربی

روز چهارشنبه همچنین امارات متحده عربی اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رییس جمهوری برکنار شده افغانستان و خانواده‌اش را پس از خروج از این کشور پذیرفته است.

خبرگزاری رسمی امارات به نقل از وزارت خارجه این کشور نوشت که امارات به «دلایل بشردوستانه» اشرف غنی را پذیرفته است.

رییس جمهوری پیشین افغانستان روز یکشنبه در پیامی فیس‌بوکی اعلام کرد که برای جلوگیری از «حمام خون» از کشورش گریخته است.

پیشتر شایعاتی درباره مقصد اشرف غنی مطرح شده بود و برخی از عزیمت او به تاجیکستان، ازبکستان یا عمان خبر دادند.

این اولین بار نیست که امارات متحده عربی رهبرانی را که وطنشان را ترک کرده‌اند می‌پذیرد.

سال گذشته خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا پس از آن که دستگاه قضایی این کشور در حال بررسی اتهام‌های مالی علیه او بود به امارات متحده عربی رفت.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More