شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زلمی خلیل‌زاد با رهبران دولت افغانستان در مورد نشست صلح استانبول گفت‌وگو کرد

 

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از ورود به کابل، با اشرف غنی، رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که اشرف غنی قبل از ظهر روز شنبه ۲۱ حمل/فروردین، با زلمی خلیل‌زاد در رابطه با پیشرفت روند صلح و آمادگی‌ها برای کنفرانس قریب‌الوقوع ترکیه، بحث و تبادل نظر کردند.

 

 

شورای عالی مصالحه نیز با انتشار بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که عبدالله عبدالله، و شماری از رهبران سیاسی و جهادی این کشور با زلمی خلیل‌زاد دیدار و در این نشست‌ درباره آمادگی‌ها برای نشست استانبول بحث و گفت‌وگو کردند. در این دیدار خلیل‌زاد گفته است که ایالات متحده هم در جریان تلاش‌ها برای صلح و نیز در دوران پس از صلح در کنار مردم افغانستان می‌ماند. او تاکید کرده است که جهان توقع دارد که دولت افغانستان با طرحی واحد در نشست استانبول شرکت کند.

 

عبدالله عبدالله در این دیدار گفته است که شورای عالی مصالحه‌ به عنوان چتر بزرگ ملی برای رهبری و مدیریت صلح عمل می‌کند و این شورا در جمع‌آوری دیدگاه‌ها، گام‌های مهمی را برداشته و جمهوری اسلامی افغانستان با طرح و دیدگاه مشترک به اجلاس استانبول خواهد رفت. عبدالله عبدالله از آمادگی این کشور برای شرکت و موفقیت اجلاس استانبول اطمینان داده است.

در جریان یک هفته گذشته، این دومین سفر خلیل‌زاد به کابل است. شنبه هفته گذشته زلمی خلیل‌زاد به کابل رفت و با سه نفر از اعضای مقام‌های افغانستان از جمله اشرف غنی، رییس جمهوری، عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه و عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی به صورت جداگانه و محرمانه دیدار کرد. درحالی‌که شنبه هفته گذشته حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در نشستی خبری از آمدن خلیل‌زاد به کابل اظهار بی‌‌اطلاعی کرد اما منابع آگاه در دولت افغانستان به ایران اینترنشنال می‌گویند که زلمی خلیل‌زاد در سفر قبلی با مقام‌های ارشد دولت دیدار و گفت‌وگو کرد. به گفته این منابع، خلیل‌زاد هفته گذشته به اشرف غنی گفته بود که دولت با هیات بلندپایه در نشست ترکیه شرکت کند اما رییس جمهوری افغانستان به خلیل‌زاد پاسخ داده است تا زمانی که اعضای هیات طالبان تغییر نکند هیات کابل هم تغییر نخواهد کرد.

انتظار می‌رود نشست ترکیه درباره صلح افغانستان در ۲۷ حمل/فروردین ماه جاری برگزار شود.

از سوی دیگر، فریدون خوزن، سخنگوی شورای عالی مصالحه در توییتی نوشت که «کمیته توحید طرح‌ها و تهیه مسوده این شورا امروز شنبه بار دیگر تشکیل جلسه داد و روی آخرین جزییات طرح جمهوری اسلامی افغانستان در نشست استانبول کار کرد.»

بنابر اعلام شورای عالی مصالحه، کار تحلیل و توحید نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده که شامل ۳۰ طرح از سوی احزاب سیاسی، حکومت، نهادهای جامعه‌ی مدنی، رسانه‌ها و شهروندان این کشور است، پس از برگزاری پنج نشست نهایی شده و قرار است نسخه نهایی این طرح در نشست کمیته رهبری شورای مصالحه ارائه شود.

شورای مصالحه گفته است تلاش می‌شود تا هیات دولت افغانستان با یک طرح واحد در نشست ترکیه شرکت کند و این طرح بر اصل نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی و بنیادی شهروندان، حقوق بشر، انتخابات بر اساس اصل یک فرد یک رای، مشارکت عادلانه و معنادار همه در نظام، پایان دایمی جنگ و خشونت در کشور و ضمانت‌های قوی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تطبیق موافقت‌نامه صلح در صورت توافق، استوار است.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در پایان هفته گذشته طرح سه مرحله‌ای خود برای صلح را ارائه کرد و گفت که هدف از ارائه این طرح برقراری صلح عادلانه و پایدار در افغانستان است. براساس طرح اشرف غنی، قدرت‌سیاسی باید از طریق انتخابات به دولت بعدی واگذار شود. رییس جمهوری افغانستان ضمن ارائه طرح خود گفت که دولت برای نشست ترکیه آمادگی کامل دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More