شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنان در ولایت غور افغانستان علیه طالبان سلاح برداشتند 

 در پی حملات طالبان و سقوط شماری از ولسوالی‌ها به‌دست این گروه، صدها تن از زنان در ولایت غور، در مرکز افغانستان صبح روز یک‌شنبه ۱۳ تیر در یک گردهمایی، با حمل سلاح حمایت شان را از نیروهای امنیتی اعلام کردند. 

دفتر مطبوعاتی والی غور، می‌گوید زنان در این ولایت به شکل خودجوش گردهم آمده و ضمن اعلام پشتیبانی از نیروهای امنیتی، اعلام کردند که از کشور در برابر «گروه‌های تروریستی به‌خصوص گروه جنایت‌کار طالبان» دفاع می‌کنند و نمی‌گذارند که این گروه بار دیگر مسلط شود. 

زنان در غور گفته‌اند که آنان «دوره تاریک و سیاه طالبان را به یاد دارند و هیچ گاهی این گروه مزدور و تاریک‌اندیش نمی‌تواند بر سرنوشت مردم حاکم شود.» 

عبدالظاهر فیض‌زاده، والی غور از شجاعت زنان غور به‌خاطر حمایت‌شان از نیروهای امنیتی تمجید کرد و حمایت آنان را «نشانه‌ای از پیروزی مردم در برابر طالبان» دانست.

در هفته‌های اخیر، ساکنان شماری از ولسوالی‌ها برای حمایت از نیروهای امنیتی سلاح برداشته و در برابر پیشروی طالبان مقاومت می‌کنند. 

در ادامه درگیری‌ها بین نظامیان دولت و طالبان و خیزش‌های مردمی علیه طالبان، سخنگوهای طالبان روز شنبه از تصرف ۱۰ ولسوالی خبر دادند. سخنگوهای گروه طالبان مدعی شدند که در شبانه‌روز گذشته این گروه مراکز ۱۰ ولسوالی را در ولایت‌های قندهار، فراه، تخار، پکتیکا و بدخشان تصرف کرده‌اند. 

ذبیح‌الله مجاهد و قاری یوسف احمدی، سخنگوهای طالبان روز یک‌شنبه ۱۳ تیر در رشته توییتی نوشتند که صبح امروز ولسوالی پنجوایی قندهار، مرکز ولسوالی زیروک پکتیکا، ولسوالی فراه‌رود ولایت فراه و عصر دیروز و دیشب مراکز ولسوالی‌های کوف‌آب، کوهستان، ارگو، جرم و مرکز ولسوالی راغستان ولایت بدخشان و همچنین مراکز ولسوالی‌های فرخار و مرکز ولسوالی کلفکان ولایت تخار را تصرف کرده‌اند. 

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری اما در توییتی نوشت که گروه طالبان هرگز قادر به تصرف افغانستان نخواهند شد. 

به گفته او، مردم از گوشه و کنار افغانستان خواهان اعزام نیروهای ارتش و کماندو ها برای مقابله با جنگجویان گروه طالبان هستند. 

از سوی دیگر، طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در واکنش به سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان در رشته توییتی نوشت که ادعای طالبان مبنی بر سقوط ولسوالی‌ها در تمام جغرافیای یک ولسوالی صدق نمی‌کند. آرین گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی در شماری از ولسوالی‌ها از «یک نقطه اراضی موقتا به مکان دیگر نقل مکان کردند که به مفهوم سقوط نیست. طالبان توانایی نگهداری هیچ ولسوالی را ندارند.» سخنگوی وزارت کشور تاکید کرده است که پیشروی طالبان موقت است و «قطعا دایمی» نخواهد بود.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شنبه شب، ۱۲ تیر اعلام کرد که نیروهای امنیتی، ولسوالی بهارک بدخشان را دوباره از تصرف طالبان آزاد کردند. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز یک‌شنبه بار دیگر مدعی شد که ولسوالی بهارک ولایت بدخشان در کنترل طالبان درآمده است.       

وزارت دفاع افغانستان نیز صبح روز یک‌شنبه در اطلاعیه‌ای گفت که در شبانه‌روز گذشته ۱۳۴ تن از افراد طالبان در درگیری‌ها و حملات متقابل نیروهای امنیتی کشته و ۱۲۱ تن آنان زخمی شده‌اند. به گفته وزارت دفاع؛ افراد طالبان در ولایت‌های ننگرهار، قندهار، هرات، غور، فراه، سمنگان، هلمند، بدخشان و کابل کشته و زخمی شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More