شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل: از هر سه افغان، یک نفر نیازمند کمک غذایی فوری است

در حالی که افغانستان درگیر بحران بازگشت طالبان به قدرت است و سیل پناهجویان افغان به کشورهای همسایه سرازیر شده‌ است، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به این کشور شد.

بنا بر اعلام فائو، با تشدید خشکسالی در افغانستان، زندگی و معیشت بیش از ۷ میلیون افغان که به کشاورزی و دامداری وابسته‌اند در معرض خطر قرار دارد. در حال حاضر، ۱۴ میلیون نفر در افغانستان (از هر سه افغان، یک نفر) به غذا و کمک‌های بشردوستانه فوری نیازمندند.

چو دونگ‌یو، مدیرکل فائو، ضمن تاکید بر این‌که در بحران جاری، کشاورزان و دامداران نباید فراموش شوند، هشدار داد در صورتی که به افراد آسیب‌دیده از خشکسالی کمک نشود، شمار زیادی ناچار به ترک مزارع می‌شوند که به افزایش شمار آوارگان داخلی، تشدید ناامنی غذایی و بی‌ثباتی بیشتر افغانستان منجر می‌شود. 

هم‌زمان با بروز بحران انسانی در افغانستان، عملیات خروج آمریکا و متحدانش از این کشور با شتاب در جریان است و در تلاش‌اند پیش از ۳۱ اوت هر تعداد که می‌توانند از افغانستان خارج کنند.

بنا بر اعلام کاخ سفید، از روز پیش از ورود طالبان به کابل در ۱۴ اوت تاکنون، حدود ۱۱۱ هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند.

اما بریتانیا اندکی زودتر از مهلت ۳۱ اوت به عملیات خروج پایان می‌دهد. روز جمعه ۲۷ اوت (۵ شهریور)، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، اعلام کرد عملیات خروج بریتانیا به ساعت‌های پایانی نزدیک می‌شود و فقط درخواست کسانی بررسی می‌شود که در فرودگاه کابل حضور دارند.

به گفته ژنرال نیک کارتر، فرمانده نیروهای مسلح بریتانیا، عملیات تخلیه غیرنظامیان افغان روز شنبه ۲۸ اوت (۶ شهریور) به پایان می‌رسد و احتمالا صدها افغان واجد شرایط اسکان در بریتانیا از رسیدن به این کشور بازمی‌مانند.

این تسریع روند خروج در پی آن صورت گرفت که حمله انتحاری به فرودگاه کابل به کشته شدن ۲۰۰ نفر از جمله ۱۳ نیروی نظامی آمریکا منجر شد. آمریکا به تلافی این حمله که شاخه خراسان داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، مواضع داعش در ولایت ننگرهار را هدف حمله پهپادی قرار داد. در بیانیه ارتش آمریکا آمده است شواهد حاکی از آن است که «فرد هدف کشته شده» و این حمله تلفات غیرنظامی در پی نداشته است.

اما خبرگزاری بی‌بی‌سی به نقل از شاهدان عینی گزارش داد تعدادی از کشته‌شدگان حمله به فرودگاه کابل جراحت گلوله داشتند، که به نظر می‌رسد در هرج‌و‌مرج و هراس ناشی از حمله انتحاری، هدف شلیک نیروهای آمریکایی قرار گرفته‌اند. تعدادی از خبرنگاران افغان نیز این موضوع را گزارش کرده‌اند.

در همین حال، طالبان اعلام آمادگی کرده است مسئولیت اداره و تامین امنیت فرودگاه کابل را بر عهده بگیرد و از ترکیه برای برای اداره این فرودگاه پس از خروج نیروهای نظامی، تقاضای کمک فنی کرده است. 

وزیر دفاع ترکیه در مراسم استقبال از نیروهای ترکیه که از افغانستان بازگشته‌اند، گفت: «در صورتی که برادران افغان درخواستی برای اداره فرودگاه کابل داشته باشند، برای همکاری و کمک آماده خواهیم بود.» به نظر می‌رسد ترکیه و طالبان در آستانه توافقی برای همکاری امنیتی قرار دارند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More