شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان در ورودی‌های کابل؛ مذاکره برای تسلیم مسالمت‌آمیز پایتخت

در حالی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی آماده خارج کردن دیپلمات‌ها و اتباع خود از کابل هستند، یک مقام وزارت کشور افغانستان گفت طالبان ورود به پایتخت را آغاز کرده‌اند، اما طالبان می‌گویند که فعلا دستور دارند وارد کابل نشوند.

ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه ۲۴ مرداد در حساب توییتری خود از شنیده شدن صدای تیراندازی در نقاط مختلف شهر خبر داد. اما متین بیک، رییس دفتر محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در توییتی نوشت: «نگران نباشید، کابل در امنیت است.»

این در حالی است که همزمان ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان که در دوحه پایتخت قطر مستقر است اعلام کرد نیروهای این گروه دستور دارند که از هرگونه خشونت در کابل خودداری کنند و اجازه خروج به کسانی بدهند که قصد دارند از شهر خارج شوند و از زنان بخواهند که در مکان‌های امن پناه بگیرند.

او اضافه کرد نیروهای طالبان دستور داده شده تا در ورودی‌های مختلف پایتخت باقی بمانند و کسی را نکشند یا زخمی نکنند.

با این حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بنا بر ادعای برخی از ساکنان، نیروهای طالبان در حومه پایتخت دیده شده‌اند.

یکی از ساکنان حومه شرقی کابل به این خبرگزاری گفت: «در محله ما جنگجویان مسلح طالبان حضور دارند، اما درگیری روی نداده است.» 

سخنگوی طالبان خواستار توقف آتش از سوی نیروهای دولتی افغانستان و همچنین اجازه خروج نیروهای غیرنظامی و اتباع خارجی شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان نوشت: «ما نمی‌خواهیم حتی یک غیرنظامی بی‌گناه افغان زخمی یا کشته شود، اما ما آتش‌بس اعلام نکردیم.»

رسیدن نیروهای طالبان به دروازه‌های کابل در حالی است آنان در روزهای اخیر اغلب شهرهای بزرگ افغانستان را تقریبا بدون هیچ درگیری تصرف کرده‌اند.

درحالی که نیروهای طالبان شامگاه شنبه مزارشریف مرکز ولایت بلخ و مراکز ولایات لغمان، بامیان و دایکندی را تصرف کردند، آنان توانستند بامداد یک‌شنبه کنترل جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار را نیز به دست گیرند.

احمد ولی، یکی از ساکنان جلال‌آباد به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما صبح امروز با پرچم‌های سفید طالبان در سراسر شهر بیدار شدیم. آنان در شهر هستند. آنان بدون جنگ وارد شدند.»

از شامگاه شنبه، کابل آخرین شهر بزرگ افغانستان به شمار می‌رود که هنوز به تصرف این گروه در نیامده و در کنترل دولت افغانستان است.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت اعضای «ضروری» تیم آمریکا مشغول کار در فرودگاه کابل هستند. او اضافه کرد در حال حاضر، کمتر از پنجاه نفر از اعضای سفارت آمریکا در کابل باقی خواهند ماند.

یک مقام ناتو نیز گفت تعدادی از کارکنان اتحادیه اروپا به مکانی امن و نامعلوم در پایتخت منتقل شدند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز شنبه در پیامی که درباره تحولات افغانستان صادر کرد هشدار داد هر اقدامی که «شهروندان آمریکایی یا ماموریت ما را به خطر بیندازد» با «پاسخ نظامی فوری و قاطع» آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

آمریکا برای کمک به خارج کردن شهروندانش از کابل، به این شهر نیرو فرستاده است.

طالبان در ماه مه همزمان با آغاز روند نهایی خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان، حملات خود در سراسر این کشور را آغاز کردند.

هنوز تعداد اندکی از شهرهای کوچک در کنترل نیروهای دولتی‌اند، اما به لحاظ پراکندگی و دوری از پایتخت، ارزش استراتژیک چندانی ندارند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More