شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان: دو ولسوالی را تصرف کردیم؛ امنیت معلمان و دانش‌آموزان تامین می‌شود

 

طالبان اعلام کردند که شامگاه جمعه ۲۱ جوزا/خرداد ولسوالی تولک ولایت غور و صبح روز شنبه مرکز ولسوالی زارع ولایت بلخ را تصرف کرده‌اند.  

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز شنبه ۲۲ جوزا/خرداد نوشت که صبح امروز مرکز ولسوالی زارع ولایت بلخ در شمال افغانستان همراه با فرماندهی پلیس و مرکز استخبارات این ولسوالی به‌ تصرف طالبان درآمده است. مجاهد گفته است که نیروهای امنیتی با تحمل تلفات از منطقه فرار کرده و مقدار زیادی سلاح سبک و سنگین به‌دست نیروهای طالبان افتاده است. 

 

 

  قاری یوسف احمدی، یکی دیگر از سخنگویان طالبان نیز گفت که شب گذشته، مرکز ولسوالی تولک ولایت غور در مرکز کشور، همراه با قرارگاه خیزش مردمی و سه پاسگاه نیروهای امنیتی به‌دست این گروه افتاده و فرمانده خیزش مردمی و مدیر استخبارات کشته شده‌اند. 

 

 

 

اما قول‌اردو/لشکر ۲۰۹ شاهین مستقر در ولایت بلخ سقوط ولسوالی زارع به‌دست طالبان را تکذیب کرده و می‌گوید براساس تصمیم شورای نظامی ولایت بلخ و به دلیل محصور بودنِ موقعیت کنونی ولسوالی زارع، و به منظور جلوگیری از تلفات و فعالیت موثر نیروهای دفاعی و امنیتی، تصمیم گرفته شد تا موقعیت این ولسوالی تغییر کند. 

بنابر اعلام قول‌اردوی شاهین، نیروهای امنیتی و کارمندان بخش غیرنظامی صبح امروز مرکز ولسوالی زارع را ترک کرده و به روستاهای «تاشلکین و اومکی» تغییر موقعیت داده است. 

مقام‌های امنیتی در مورد سقوط ولسوالی، تولک، تاکنون اظهار نظری نکرده‌اند اما عطامحمد دهقان‌پور، نماینده ولایت غور در مجلس نمایندگان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگاران، سقوط ولسوالی تولک را تایید کرده و گفته است که فرماندار و شماری از کارمندان این ولسوالی به طالبان تسلیم شده‌اند و بیش از ۲۰ تن از نیروهای امنیتی در درگیری با طالبان کشته شده‌اند. 

در هفته‌های اخیر و با آغاز روند خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، طالبان حملات تهاجمی خود را به ولسوالی‌ها و مراکز شهرها افزایش داده به گونه‌ای که در یک ماه اخیر بیش از ۲۰ ولسوالی از سوی این گروه سقوط کرده است. 

در پی سقوط پی‌درپی ولسوالی‌ها، طالبان روز شنبه ۲۲ جوزا اعلام کردند که این گروه برای تسریع فعالیت‌های آموزشی، مسئولان تازه در سراسر کشور تعیین کرده‌اند. طالبان گفته‌اند که سلسله سقوط در اکثر ولایت‌ها به سرعت ادامه دارد و تمام ارگان‌های طالبان در مناطق فتح ‌شده به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. 

در اعلامیه طالبان آمده است که مسئولان، معلمان، دانشجویان و منسوبان کلیه مدارس و سایر ادارات آموزشی مناطق تصرف شده باید فعالیت‌های تعلیمی خود را بدون هیچ گونه تاخیر و مانعی ادامه دهند. گروه طالبان گفته است که کمیسیون تعلیم و تربیت این گروه تلاش می‌کند علاوه بر تامین امنیت، تمام امکانات و تسهیلات آن‌ها را آماده سازد و مردم هیچ نوع نگرانی نداشته باشند. 

این درحالی است که دولت افغانستان به دلیل موج سوم کرونا، تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را در سراسر کشور برای دو هفته تعطیل کرده است. 

طالبان به افراد خود دستور داده‌اند که باید امنیت مسئولان، منسوبان و دانش‌آموزان را تامین کنند و به هیچ کسی اجازه ندهند که ساختمان‌ها، اجناس اداری و تدریسی را تخریب و معلمان را تهدید کنند. طالبان در ادامه گفته‌اند كه تمام اداره‌های آموزشی موجود در مراکز تحت کنترل آن‌ها فعال خواهد بود. 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More