شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عبدالله عبدالله: بحث‌های جدی مذاکرات صلح فردا آغاز می‌شود

رییس شورای مصالحه افغانستان اعلام کرد که از فردا چهارشنبه، بحث‌های بسیار جدی بین تیم‌های مذاکره‌کننده گفت‌و‌گوهای بین‌افغانی آغاز می‌شود.

عبدالله عبدالله گفت تیم‌های مذاکره‌کننده گفت‌وگوهای بین‌افغانی دیروز دوشنبه دیدار کردند و نظر یکدیگر را در مورد مذاکرات صلح شنیدند و امروز سه‌شنبه، تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در کمیته‌های مختلف با یکدیگر مشورت می‌کنند و از فردا چهارشنبه، بحث‌های بسیار جدی آغاز می‌شود.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، امروز سه‌شنبه ۱۸ قوس/آذر، در «کنفرانس ملی صلح، رسانه‌ها و جامعه مدنی» در توضیح بحث‌های جدی مذاکرات صلح گفت امید مردم افغانستان این است که در نتیجه گفت‌وگوها، صلح در کشور تامین شود. او با اشاره به تشدید درگیری‌ها و افزایش خشونت‌ها، گفت آتش‌بس خواسته مردم و مطالبه دولت جمهوری اسلامی افغانستان است اما طالبان در این مورد انعطاف نشان نمی‌دهند و این خواسته دولت را نشانه ضعف تلقی می‌کنند.

عبدالله عبدالله تصریح کرد که مردم برخی مناطق ناامن کشور از ابتدایی‌ترین خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش محروم‌اند. او پایان جنگ را مسئولیت هر دو طرف خواند و تاکید کرد کشته شدن یک افغان، یک انسان، به هر عنوانی که باشد، برای ملت ضایعه و باری است بر دوش نسل آینده.

عبدالله در حالی از شروع بحث‌های جدی مذاکرات صلح خبر می‌دهد که طالبان پس از اقدام دولت به آزادی ۵۰۰۰ زندانی این گروه، بار دیگر در نشست‌های گوناگون در مورد آزادی باقی زندانیان طالبان صحبت کردند.

راس ویلسن، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، به‌تازگی گفته است طالبان بنا بر توافق‌نامه دوحه انتظار دارند که دولت افغانستان حدود ۷۰۰۰ زندانی‌شان را تا یک هفته دیگر آزاد کند. او در یک نشست خبری ویدیویی گفت مساله ۷۰۰۰ زندانی در توافق‌نامه دوحه ذکر شده است و گروه طالبان توقع دارند که این زندانیان تا نیمه‌ ماه جاری میلادی آزاد شوند. سرپرست سفارت آمریکا تاکید کرد که همه بخش‌های توافق‌نامه آمریکا و طالبان به هم مرتبط است و نمی‌شود یک بخش آن را عملی کرد و بخش دیگر را نادیده گرفت.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان، دیروز سه‌شنبه، آزادی زندانیان طالبان را موضوعی قبل از وقت/زودهنگام خواند و رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، امروز گفت آزادی زندانیان کمکی به روند صلح نمی‌کند و پیش از این، دولت افغانستان ۵۵۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرد اما خشونت‌ها کاهش نیافت و انتقاد مردم از دولت را برانگیخت.

دو روز پیش، ملا برادر، معاون سیاسی، و عبدالحکیم حقانی، رییس تیم مذاکره‌کننده طالبان در دوحه، در دیدار با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در مورد «زندانیان باقی‌مانده، حذف اسامی رهبران و اعضای طالبان از فهرست سیاه» گفت‌وگو کردند.

مقام‌های دولت آمریکا و گروه طالبان در حالی بر عملی شدن توافق‌نامه دوحه تاکید می‌کنند که در هفته‌های اخیر، معاونان ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کردند که دولت توافق‌نامه آمریکا و طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. علاوه بر این، مقام‌های ارشد دولت افغانستان بارها گفته‌اند که زندانیان آزاد‌شده‌ طالبان دوباره به میدان‌های جنگ برگشته‌اند و شماری از آنان در جنگ با نیروی امنیتی کشته شده‌اند.

تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، در نزدیک به سه ماه گذشته روی ۲۱ ماده و مقدمه دستورالعمل مذاکرات گفت‌وگو کرده‌اند. البته این دوره سه‌ماهه مذاکرات بیشتر در بن‌بست سپری شد و هم‌زمان درگیری‌ها در افغانستان افزایش یافت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More