شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل با اشاره به کشتار هزاره‌ها توسط طالبان خواستار واکنش فوری شورای امنیت شد

 

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از کشتار هزاره‌ها به دست طالبان خبر داد و خواستار تصویب قطعنامه‌ای فوری در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تشکیل مکانیسمی در شورای حقوق بشر این سازمان برای مستندسازی جنایات شد.

عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود اعلام کرد که نیروهای طالبان بین ۱۳ تا ۱۵ تیرماه هنگام تصرف شهر مالستان در ولایت غزنی، ۹ نفر از مردان هزاره را در یکی از روستاها با شکنجه و شلیک به سرشان کشتند.

بر اساس این گزارش، نیروهای طالبان «شش مرد را با شلیک گلوله و سه مرد را با شکنجه شدید تا دم مرگ» در روستای مُنده‌درخت کشتند که یکی از آنها را «با دستار خودش خفه کرده و عضلات بازوهایش را بریده بودند».

در هفته‌های اخیر شمار زیادی از کاربران افغان تصاویر و گزارش‌هایی درباره «فاجعه مالستان» و «آنچه در مالستان گذشت» در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

هزاره‌ها که عمدتا شیعه‌اند سومین گروه جمعیتی بزرگ افغانستان را تشکیل می‌دهند.

پیش از این كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز طالبان را به قتل ۴۸ نفر، از جمله ۲۷ غیرنظامی، در شهر مالستان متهم کرده‌ بود.

سفارت آمریکا در کابل نیز داعش و طالبان را به کشتن این افراد متهم و تاکید کرده بود که این اقدام اگر واقعیت داشته باشد می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

به گفته عفو بین‌الملل، این تنها بخشی از اقدامات طالبان است، چرا که این گروه تلفن همراه را در بسیاری مناطق قطع کرده و فیلم‌ها و عکس‌هایی را که در این مناطق به اشتراک گذاشته می‌شود کنترل می‌کند.

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با تصویب یک قطعنامه فوری از طالبان بخواهد قوانین بین‌المللی حقوق بشر را رعایت و امنیت همه افغان‌ها از هر قوم و مذهبی را تضمین کنند.

کالامار همچنین تاکید کرد: «شورای حقوق بشر سازمان ملل باید با تشکیل ساز و کار تحقیقاتی قدرتمندی، شواهد جنایات در حال انجام و موارد نقض حقوق بشر در افغانستان را جمع‌آوری و حفظ کند.»

به گفته دبیرکل عفو بین‌الملل، راه‌اندازی این مکانیسم برای تصمیم‌گیری آگاهانه جامعه بین الملل و مبارزه با مصونیت از مجازات افرادی که به جنایت در این کشور دامن می زنند حیاتی است.

طالبان هنگام سلطه بر کابل اعلام عفو عمومی کرد اما بنابر یک سند جدید که به سازمان ملل ارائه شده، نیروهای این گروه جست‌وجوی خانه به خانه را برای یافتن افرادی که با نیروهای خارجی یا دولت برکنار شده افغانستان همکاری داشته‌اند آغاز کرده است.

در همین حال پتر لیمبورگ، مدیرعامل دویچه‌وله، کشته شدن یکی از اعضای خانواده خبرنگار این رسانه در کابل را به «شدیدترین شکل» محکوم کرد و از دولت آلمان خواست برای خروج همکاران این رسانه از افغانستان اقدام کند. طالبان در جست‌وجوی خبرنگار دویچه‌وله، یکی از اعضای خانواده‌اش را به ضرب گلوله کشتند.

مدیرعامل دویچه‌وله تاکید کرد که طالبان در حال جست وجوی سازمان‌یافته برای شناسایی روزنامه‌نگاران در کابل و سایر ولایات هستند.

همزمان، روزنامه گاردین گزارش داده است که به بیش از ۱۰۰ محافظ امنیتی سفارت بریتانیا در افغانستان اعلام شده دولت بریتانیا از آنان محافظت نخواهد کرد، زیرا در پی سقوط کابل، همکاری شرکت پیمانکار آنها، با سفارت بریتانیا پایان یافته است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More